[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان
بهروز رضایی ، صدیقه هادیان
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان، اصفهان، ایران ، beh.rezaei@gmail.com
چکیده:   (5513 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش بالینی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف از طریق کسب نظرات مربیان و دانشجویان است. این مطالعه با هدف مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری و مامایی در زمینه وضعیت آموزش بالینی انجام‌گرفت.
روش کار : پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مقطعی در سال 1395 بود.  33 مربی بالینی و 361 دانشجوی پرستاری و مامایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان به شیوه سرشماری انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه ای دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه وضعیت آموزش بالینی در پنج حیطه (اهداف و برنامه های آموزشی، عملکرد مربی، شیوه تعامل با دانشجو در محیط بالین، محیط آموزشی، و نظارت و ارزشیابی) به شیوه خود گزارشی جمع‌آوری شد. داده ها با آزمونهای  t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب هم بستگی  پیرسون با کاربرد نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته‌ها: وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان، در سطح مطلوب (7/61±50/03) و از نظر دانشجویان متوسط (11/77±23/63) ارزیابی شد. در تمام حیطه های آموزش بالینی بین دیدگاه مربیان و دانشجویان اختلاف معنی داری وجود داشت (0/05> P). مربیان با تحصیلات بالاتر، سطح نظارت و ارزشیابی در آموزش بالین را بطور معناداری پایین تر ارزیابی نمودند (0/05> P).
نتیجه‌گیری: مربیان در مقایسه با دانشجویان، وضعیت آموزش بالین را مطلوبتر ارزیابی نمودند. به نظر می رسد مربیان رویکرد مثبت تری به آموزش دارند. در مقابل، مشکلات محیط بالین برای دانشجویان ملموس تر بوده و ارزیابی ضعیف تری از آموزش بالینی داشته‌اند. بر اساس نتایج این مطالعه، تامین محیط آموزش بالینی مناسب و بهبود شیوه تعامل با دانشجویان در محیط بالین برای ارتقای وضعیت آموزش بالینی ضروری به نظر می رسد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، یادگیری بالینی، مربی بالینی، دانشجوی پرستاری، دانشجوی مامایی
متن کامل [PDF 494 kb]   (2008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/30 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei B, Hadian S. Comparison of Clinical Education Status between the Viewpoints of Clinical Instructors and the Nursing and Midwifery Students in Islamic Azad University, Falavarjan Branch. 3 JNE 2017; 6 (4) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-697-fa.html

رضایی بهروز، هادیان صدیقه. بررسی مقایسه ای وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان. آموزش پرستاری. 1396; 6 (4) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-697-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645