[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 32-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر سواد سلامت زنان با حالت تهوع و استفراغ بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
زهرا کمالی ، زهرا عابدیان ، آلا صابرمحمد ، زهرا محبی دهنوی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، abedianz@mums.ac.ir
چکیده:   (4123 مشاهده)
مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعه ای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه تحلیل و توانایی بکارگیری این مهارت ها در موقعیت های سلامتی است. زنان به عنوان جمعیت اولیه بر افزایش سواد سلامت شناسایی شده اند. این مطالعه باهدف"تعیین تاثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر سواد سلامت زنان با حالت تهوع و استفراغ بارداری" انجام گرفت.
روش کار:این مطالعه کارآزمایی بالینی برروی 59 نفر از زنان باردار با حالت تهوع و استفراغ بارداری و مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی، درسطح شهرستان نیشابور، انجام شد. افراد به شیوه نمونه گیری آسان انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله وکنترل تقسیم می شدند. درگروه مداخله، مداخله اموزشی درطی8 جلسه30- 45 دقیقه ای در قالب گروه های کوچک 12-5 نفره، توسط پژوهشگر انجام گرفت. درگروه کنترل مراقبت معمول انجام می شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه کوتاه سواد سلامت عملکردی بزرگسالان و پرسشنامه تعدیل شده ی کمی ویژه تهوع واستفراغ بارداری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری تی مستقل، ویلکاکسون،کای اسکوئر و من ویتنی انجام شد.
یافته ها:واحد های پژوهش از نظر مشخصات فردی در ابتدای مطالعه اختلاف آماری معنی داری نداشتند (05/0P>). بعد از مداخله در گروه مداخله و کنترل، میانگین تغییر نمره سواد سلامت اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0P=). قبل و بعد از مداخله درگروه مداخله، میانگین نمره سواد سلامت اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0P=).
نتیجه گیری: استفاده از آموزش با تکنیک گروههای کوچک در برنامه هـای آموزشـی بیمـاران با تهوع و استفراغ بارداری، توسط مراکز بهداشتی و درمانی پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، سواد سلامت، تهوع و استفراغ بارداری
متن کامل [PDF 672 kb]   (1840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/12/4 | پذیرش: 1396/11/14 | انتشار: 1396/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali Z, abedian Z, sabermohammad A, mohebi dehnavi Z. The Effect of Small-Group Teaching on Health Literacy in Pregnant Women with Nausea and Vomititng: A Clinical Trial. 3 JNE 2018; 6 (6) :25-32
URL: http://jne.ir/article-1-778-fa.html

کمالی زهرا، عابدیان زهرا، صابرمحمد آلا، محبی دهنوی زهرا. بررسی تاثیر برنامه آموزشی در قالب گروه های کوچک بر سواد سلامت زنان با حالت تهوع و استفراغ بارداری: یک مطالعه کارآزمایی بالینی . آموزش پرستاری. 1396; 6 (6) :25-32

URL: http://jne.ir/article-1-778-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645