[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی
محمدحسین یکتای کوشالی ، ابوذر رمضانی ، ساناز پورنجفی ، محمد اسماعیل‌پور بندبنی
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، esmaeilmmm@yahoo.com
چکیده:   (7120 مشاهده)
مقدمه: وجود تفکر انتقادی در سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل یادگیری مادام‌العمر و به‌روز بودن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان  انجام شد.
روش کار: این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته رشته­های رادیولوژی، پرستاری،  علوم آزمایشگاهی،  مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای-نسبتی انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی، استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی مطابق با استانداردهای انجمن کتابخانه­های دانشکده­ای و پژوهشی ایالات متحده(ACRL) و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST-B) جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها در محیط نرم­افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری Sample T-Test، One Way ANOVA  و Pearson انجام و سطح معنی­داری 05/0 p<درنظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین کلی تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی به ترتیب 5/9±78/22 و 054/7±53/24 بود که به ترتیب در گروه اتاق عمل و مامایی بیشتر از سایرین مشاهده شد. میانگین نمره سواد اطلاعاتی نمونه های مورد پژوهش از رشته های مختلف کارشناسی پرستاری، مامایی و پیراپزشکی اختلاف معنی داری داشت(P=0/001). اگرچه بین میانگین کلی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی رابطه‌ای یافت نشد(P=0/093) اما سواد اطلاعاتی در حیطه‌های دسترسی موثر و کارآمدتر، توانایی نقد ارزیابانه اطلاعات و مآخذ و تلفیق با مبنای دانش و نظام ارزشی خود و توانایی درک، دسترسی و استفاده بر اساس اصول اخلاقی و قانونی با حیطه‌های تفکر انتقادی رابطه­ی معنی‌داری داشتند.(P<0.05).
نتیجه‌ گیری: نمره سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در واحدهای تحت پژوهش ضعیف ارزیابی می­شود. لذا با توجه به اهمیت دو مقوله تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت حرفه‌ای ضرورت دارد متصدیان و سیاست‌گذاران حوزه آموزشی به نحوی بر آموزش آن تاکید ورزند.
 
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، تفکر انتقادی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 498 kb]   (1761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/1/16 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YektaKooshali M H, Ramezani A, PourNajafi S, Esmaeilpour-BandBoni M. The Relationship between Information Literacy with Critical Thinking among Students: A Cross-Sectional Study. 3 JNE 2018; 6 (5) :1-8
URL: http://jne.ir/article-1-798-fa.html

یکتای کوشالی محمدحسین، رمضانی ابوذر، پورنجفی ساناز، اسماعیل‌پور بندبنی محمد. بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. آموزش پرستاری. 1396; 6 (5) :1-8

URL: http://jne.ir/article-1-798-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645