[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 39-32 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح یادگیری سازمانی پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران و تاثیر پذیری آن از مولفه فرهنگ سازمانی
نبی امیدی
گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، ایران ، nabiomidi@gmail.com
چکیده:   (3445 مشاهده)
مقدمه: یادگیری سازمانی  نقش مهمی در موفقیت یک سازمان دارند، هدف از این تحقیق بررسی سطح یادگیری سازمانی پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران و تأثیر پذیری آن از مؤلفه فرهنگ سازمانی بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی_مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق، پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران  در سال 1395 است که  با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 242 نفر به دست آمد، نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود.  ابزار اصلی برای کسب داده­های این تحقیق پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف و برگه اطلاعات فردی و اجتماعی  بود.  پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ برای پرسش نامه فرهنگ سازمانی 81/0 و  برای یادگیری سازمانی  84/0 بدست آمد. برای تعیین میزان همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون  استفاده شد.
یافته ها:  میانگین نمره فرهنگ سازمانی پرستاران 72/0 ±44/3 از 5 و  میانگین نمره یادگیری سازمانی82/0 ±02/3 از 5 به دست آمد. در بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی، فرهنگ مشارکتی با میانگین نمره74/0±81/3 از 5 بیشتر از سایر مؤلفه ها در محیط کار  پرستاران شاغل در بیمارستان های علوم پزشکی تهران وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی در بین پرستاران برابر (001/0>P , 84/0r=)  به دست آمده است. همچنین بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی، فرهنگ تداوم بیشترین رابطۀ معنادار را با یادگیری سازمانی دارد.
نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری با یادگیری سازمانی دارد، و مدیران بیمارستان های تحت نظر علوم پزشکی تهران می توانند با آموزش و بهبود ساختار فرهنگ سازمانی در بیمارستان ها خود یادگیری سازمانی پرستاران را افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی، پرستاران
متن کامل [PDF 607 kb]   (1652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/15 | پذیرش: 1396/9/25 | انتشار: 1396/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

omidi N. The study of organizational learning level of nurses in hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences and its impact on organizational culture component. 3 JNE 2018; 6 (5) :32-39
URL: http://jne.ir/article-1-808-fa.html

امیدی نبی. بررسی سطح یادگیری سازمانی پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران و تاثیر پذیری آن از مولفه فرهنگ سازمانی . آموزش پرستاری. 1396; 6 (5) :32-39

URL: http://jne.ir/article-1-808-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645