:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 44-38 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تعارض کار و خانواده پرستاران متاهل
عبدالله شفیع آبادی ، مجتبی حقانی زمیدانی ، حسین سلیمی بجستانی ، رضا قاسمی جوبنه
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، m.haghani69@yahoo.com
چکیده:   (4158 مشاهده)
مقدمه: پرستاران همانند سایر مشاغل، تعارض کار- خانواده را در ارتباط با مسئولیت های کاری و خانوادگی خود تجربه می­کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش تعارض کار – خانواده پرستاران متاهل بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را پرستاران متاهل بیمارستان تریتا در شهر تهران در  سال 1395 تشکیل می­دادند. 22 پرستار با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب ‌شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (11 نفر برای هر گروه). گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش ذهن­آگاهی به شیوه گروهی شرکت کردند، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت جمع­آوری داده­ها از مقیاس تعارض کار- خانواده رستگارخالد استفاده شد. داده­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش ذهن­آگاهی به‌طور معناداری موجب کاهش "تعارض کار و خانواده" در پرستاران متاهل شده است (001/0>P).
نتیجه گیری:بر اساس یافته های پژوهش توصیه می­شود با آموزش مهارت­های ذهن­آگاهی برای پرستاران، میزان تعارضات کار و خانواده به طور معناداری کاسته شود.  
 
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، تعارض کار و خانواده، پرستار.
متن کامل [PDF 870 kb]   (2500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/5 | انتشار: 1397/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها