[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 48-34 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز
مهدیه آرین ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Monir.nobahar@gmail.com
چکیده:   (4428 مشاهده)
مقدمه: یکی از شیوه‌های پژوهش، در زمینه­­ بازنگری و نوسازی برنامه­ های آموزشی، انجام پژوهش‌های تطبیقی است که موضوع آن تجزیه ‌و تحلیل و شناخت شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود میان پدیده‌ها، نهادها و نظام‌های آموزشی است. هدف این مطالعه مقایسه توصیفی – تطبیقی برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی (1397)، داده‌های مورد نیاز در باره تازه‌ترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جست ‌و جو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز کسب گردید. داده ­ها با استفاده از الگوی Bereday و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: توجه به نیازهای جامعه و دگرگونی‌های دائم و تنوع در گرایش‌های پرستاری، گزینش راهبردهای تدریس بر پایه یادگیری خودراهبر، توجه به پوشش و داشتن ظاهری حرفه‌ای، در ایران و جانزهاپکینز مشترک بود. ولی شرایط پذیرش، اهداف، فلسفه، چشم‌انداز و رسالت، محتوای دروس، نقش دانش ‌آموختگان و داشتن پرستار پرکتیشنر و فضاها و توانایی‌ها و کارکنان اداری در ایران و جانزهاپکینر متفاوت بود.
نتیجه ­گیری: به کارگیری روش های غیر متمرکز برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامه های آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین و پژوهشگران پرستاری، تمرکز بر دروس متناسب با نیاز جامعه و بیماری های شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد پرستاری در ایران پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: ایران، جانزهاپکینز، برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد پرستاری
متن کامل [PDF 861 kb]   (3051 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/30 | انتشار: 1397/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative Study of Nursing Master's Education Program in Iran and John Hopkins School of Nursing. 3 JNE 2018; 7 (3) :34-48
URL: http://jne.ir/article-1-921-fa.html

آرین مهدیه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری ایران با دانشکده پرستاری جانزهاپکینز . آموزش پرستاری. 1397; 7 (3) :34-48

URL: http://jne.ir/article-1-921-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645