[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 64-58 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای کاهش شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری؛ مرور یکپارچه
یاسر سعید ، سید طیب مرادیان ، بتول نحریر ، مرتضی خاقانی زاده
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران ، khaghanizade@bmsu.ac.ir
چکیده:   (3588 مشاهده)
مقدمه: با توجه به ماهیت حرفه پرستاری، فرایند آموزش مبتنی بر دو بخش تئوری و عمل می باشد. برای تربیت پرستاران توانمند جهت ارائه مراقبت اصولی متناسب با استاندارد های سلامت، توجه به هر دو بخش ضروری است. این در حالی است که شکاف بین تئوری عمل به عنوان یکی از چالش های مطرح شده در بحث آموزش پرستاری می باشد. به طوری که رویکردهای مطالعات در حوزه آموزش پرستاری نیز متمرکز بر آسیب شناسی این چالش و ارائه راهکار مناسب می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری انجام شد.
روش کار: در این مرور یکپارچه (Integrative Review) با استفاده ازکلید واژه های آموزش پرستاری، تئوری، عمل، Nursing Education Theory, Practice جست و جوی وسیع منابع در پایگاه های علمیWOS, Pub med, Science Direct, Scopus , ,Iranmadex ,Magiran ,SID,و موتور جست جوی Google scholar از سال 2003 تا 2018، به زبان انگلیسی و فارسی انجام شد. در نهایت 7 مقاله وارد مطالعه شدند. داده ها بر اساس روش نافل و ویتمور (2005) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعات، بازنگری برنامه درسی، ایجاد انگیزه، صلاحیت فرهنگی، ارتباط مناسب اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت های تفکر انتقادی اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت بالینی اساتید و بهره گیری از روش های مختلف تدریس، از جمله موارد پیشنهادی برای کاهش شکاف تئوری و عمل در آموزش پرستاری بودند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعات، اصلاح برنامه درسی، افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان و اساتید، افزایش مهارت های بالینی اساتید و استفاده از روش های مختلف تدریس، در جهت کاهش شکاف بین تئوری و عمل پیشنهاد می شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، تئوری، عمل، راهبرد
متن کامل [PDF 541 kb]   (2090 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/4/5 | انتشار: 1398/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeid Y, Moradian S T, Nehrir B, Khaghanizade M. Strategies for Reducing Theory Practice Gap in Nursing Education: An Integrative Review. 3 JNE 2019; 8 (2) :58-64
URL: http://jne.ir/article-1-930-fa.html

سعید یاسر، مرادیان سید طیب، نحریر بتول، خاقانی زاده مرتضی. راهبردهای کاهش شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری؛ مرور یکپارچه. آموزش پرستاری. 1398; 8 (2) :58-64

URL: http://jne.ir/article-1-930-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645