[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 58-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی
نیره آقایی ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، babamohammady2007@gmail.com
چکیده:   (2850 مشاهده)
مقدمه: در هر کشور، برنامه های مختلف آموزش پرستاری وجود دارد که ریشه در آداب و رسوم آنها دارد. مقایسه برنامه های مختلف آموزشی، محتوا و کیفیت برنامه درسی را ارتقا می بخشد. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی­- تطبیقی در سال 1397، برای مقایسه ساختار برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی انجام شده است. از مدل بردی (Beredy) برای مقایسه داده ها، استفاده شده است.
‌یافته ها: طول دوره، تعداد واحد درسی و غالب محتوی دروس دوره کارشناسی پرستاری در دانشگاه ایران و مالزی مشابه هم هستند. اما در جزییات اهداف، رسالت و چشم انداز ، نحوه و سیستم پذیرش، سبک چینش برنامه درسی در دو دانشگاه تفاوتهایی وجود دارد. در کشور مالزی، پذیرش دانشجو به صورت غیر متمرکز همراه با انجام مصاحبه و دارای سیستم آموزش غیر دولتی همراه با ارائه پروژه خدمات اجتماعی و پروژه نهایی در پایان دوره است. اما در ایران، پذیرش دانشجو، به صورت متمرکز بدون انجام مصاحبه همراه با سیستم آموزشی دولتی و غیر دولتی است.
نتیجه گیری : تفاوت­های عمده برنامه آموزشی دو کشور در نحوه پذیرش دانشجو، سبک چینش برنامه درسی و ارائه پروژه نهایی در پایان دوره است. اما از لحاظ تعداد واحد درسی و محتوی درسی دو کشور مشابه هستند. تغییر در برنامه کارشناسی پرستاری، با تاکید بر مصاحبه ورودی جهت انتخاب داوطلبین شایسته­تر، هم­چنین گنجاندن واحد­های درسی تئوری­های پرستاری و پرستاری سالمندان در برنامه­های این دوره ضروری می­­باشد.

واژه‌های کلیدی: کارشناسی پرستاری، کوریکولوم پرستاری، ایران، مالزی
متن کامل [PDF 859 kb]   (2198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/11 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghaei N, babamohamadi H, nobahar M. Comparative Study of the Iranian nursing bachelor's degree program with the International Islamic University of Malaysia . 3 JNE 2018; 7 (6) :47-58
URL: http://jne.ir/article-1-949-fa.html

آقایی نیره، بابامحمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی. آموزش پرستاری. 1397; 7 (6) :47-58

URL: http://jne.ir/article-1-949-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645