تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بررسی اثربخشی آن بر رابطه مادر-کودک و بهبود تنیدگی والدینی
|
شهلا زمانی فروشانی ، طیبه شریفی ، احمد غضنفری ، محمدرضا عابدی ، اعظم نقوی |
دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد ، sharifi_ta@yahoo.com |
|
چکیده: (3221 مشاهده) |
مقدمه:کودک برای رشد و تکامل نیاز به محیطی مساعد دارد. محیطی که نحوه ارائۀ مراقبت از سوی والدین راهگشای اصلی رسیدن به آن است.پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بررسی اثربخشی آن بر رابطه مادر-کودک و بهبود تنیدگی والدینی انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون بود که از بین کلیه مادران دارای فرزند 2 تا 7 سال مهدکودک ها و پیش دبستانی های شهر تهران تعداد40 نفر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش تعامل مبتنی بر شفقت قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، مقیاس رابطه ی والد-کودک پیانتا (Pianta) و مقیاس تنیدگی والدینی بود. داده ها با استفاه از نرم افزار SPSS-22 و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. میزان p کمتر از 5 صدم معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی در متغیرهای نزدیکی(001/0P=)، وابستگی(001/0P=)،، تعارض(042/0P=) و رابطه مثبت کلی(038/0P=) و نیز همه متغیرهای تنیدگی والدینی به جز متغیر افسردگی(228/0P=)، توانسته منجر به کاهش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون گردد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر- کودک، منجر به بهبود رابطه مادر- کودک و کاهش تنش والدگری مادران شد.
|
|
واژههای کلیدی: تنیدگی والدینی، درمان مبتنی بر شفقت، رابطه مادر کودک، سلامت خانواده |
|
متن کامل [PDF 1074 kb]
(2550 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/8 | انتشار: 1398/3/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|