AU - Barkhordari, Nahid AU - Navipour, Hasan AU - Memarian, Robabeh TI - The Effect of Designed Nursing Care Management Program on Hemodynamics of Patients in Cardiac Intensive Care Unit PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jne.ir/article-1-1041-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-1041-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 1 AB  - مقدمه: مراقبتهای پرستاری پس ازعمل جراحی قلب از اهمیت بالایی برخوردار است و بر وضعیت همودینامیک بیماران تحت عمل جراحی قلب بازموثر می باشد. مشکل اصلی فقدان برنامه مدون مدیریت مراقبت پرستاری در جراحی قلب است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر همودینامیک بیماران بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب بود. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی(سال 1395) دارای دو گروه کنترل وآزمون بود. بیماران در گروه کنترل طبق مراقبت های روتین بعدازعمل، مراقبت شدند، اطلاعات گروه کنترل با استفاده از چک لیست ارزیابی همودینامیک جمع آوری وثبت شد. در گروه آزمون برنامه مراقبت پرستاری که بر اساس نیاز بیماران طبق اصول مدیریت مراقبت از بیمار، بعد از عمل جراحی قلب طراحی شده بود به مدت 5/2 ماه به اجرادرآمد. تعداد 53 بیماردر هرگروه با توجه به مشخصات نمونه شامل انجام عمل جراحی قلب موفقیت آمیز وسن 20-75 سال وثبات وضعیت همودینامیکی نسبی انتخاب شده اند. سپس وضعیت همودینامیک بیماران با استفاده از چک لیست ارزیابی وضعیت همودینامیک در دو گروه کنترل و آزمون سنجیده شد . جهت آنالیز داده­ها ازنرم افزار SPSS22 و آزمون آنالیز واریانس مکرر، Tمستقل و من ویتنی و کای دو استفاده شد. یافته ها: بیماران گروه کنترل وآزمون ازنظر متغیر های جمعیت شناختی سن ،جنس ونوع عمل جراحی کاملا یکسان انتخاب شدند و بر اساس آزمون­های آماری اختلاف معناداری نداشتند و شرایط مطالعه یکسانی داشتند(05/0<p). پس از مداخله از نظر متغیرهای همودینامیک (فشار خون سیستولیک ودیاستولیک، نبض، تعداد تنفس و اشباع اکسیژن شریانی) بین گروه کنترل و گروه آزمون، اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0p<). نتیجه گیری: برنامه مدیریت مراقبت پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه جراحی قلب بروضعیت همودینامیک بیماران بعداز عمل جراحی قلب اثر داشت، این برنامه مدون به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود که در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران ‏معرفی شود‏. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 1 PT - Quantitative-Research YR - 2021