AU - Pourteimour, Sima AU - Nobahar, Monir AU - babamohamadi, Hassan TI - Comparison of the undergraduate nursing curriculum in Iran and the world: A narrative review study PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 9 VI - 6 IP - 6 4099 - http://jne.ir/article-1-1259-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-1259-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 6 AB  - مقدمه: آموزش عالی تاثیر شگرف و به سزایی در گسترش همه جانبه و پایدار کشورها و در تربیت و پرورش نیروی انسانی شایسته دارد. ارزشیابی و آگاه شدن از وضعیت برنامه درسی شرایطی را مهیا می­کند تا موارد قوت، ضعف، مشکلات و نیازهای جدید برنامه مشخص و اطلاعاتی را جهت بهبود یافتن آن فراهم نماید. با توجه به پژوهش­های انجام شده در خصوص مقایسه ساختار برنامه کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها، این پژوهش با هدف مرور مطالعاتی انجام خواهد شد که مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران و سایر کالج دانشگاه­های جهان انجام داده­اند. روش کار: در این پژوهش مروری روایتی، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کارشناسی پرستاری (Bachelor of Nursing)، برنامه درسی (Curriculum)، کارشناسی (Bachelor's degree)، ایران (Iran)، مقایسه تطبیقی (Comparative Study)، سایر کشورها (Other (Country، طی سال­های 2010 تا 2020 از نوع تحقیق توصیفی- مروری بر اساس روش مرور روایتی در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی معتبر Science Direct،PubMed ، Web of Science،Scopus ، Scholar Google، IranMedex، SID و Magiran جستجو شد. مطالعات انجام شده به روش مقایسه­ای تطبیقی با استفاده از الگوی بردی به عنوان معیار ورود به مطالعه در نظر گرفته شدند. نامه‌های تحریریه، مطالعات مروری، پژوهش‌های با نحوه اجرای نامشخص، مقالاتی که متن کامل آن‌ها در دسترس نبودند و چکیده مقالات کنگره‌ها، از مطالعه حذف گردید. بنابراین تعداد 15 مطالعه مرتبط از میان 16300 مطالعه شامل کشورهای ترکیه، اردن، چین، کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، مالزی، هند، لبنان، امارت متحده عربی، انگلستان و اسکاتلند، آمریکا، کانادا و استرالیا انتخاب شدند. یافته­ ها: یافته­های این مطالعه نشان داد تقویت ارتباطات انسانی، آموزش براساس استانداردهای جهانی، بهره­مندی از نظریه­های پرستاری، به کارگیری دانش مبتنی بر شواهد و تاکید بر حوزه تحقیقات، استفاده از راهبردهای جدید دیجیتال و روش­های شبیه­سازی در آموزش، تبیین دیدگاه­های تخصصی در پرستاری، بهبود مدیریت پرستاری جهت رشد و تعالی ارزش­های حرفه­ای می­تواند زمینه­ساز ارتقاء حرفه پرستاری و به تبع بهبود نقش پرستاران در ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری در عرصه­های مختلف در سطح جامعه و دستیابی به کیفیت زندگی بهتر مددجویان باشد. نتیجه ­گیری: اگر چه براساس بررسی انجام شده طبق مدل بردی برنامه آموزش کارشناسی پرستاری ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از جایگاه نسبتا مطلوب برخوردار است، اما بازبینی فلسفه، استراتژی­های آموزشی و سیاستگذاری­ها در نظام سلامت کشور، جهت رفع نقاط ضعف باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوان با برطرف نمودن مشکلات به برآورده نمودن نیازهای جامعه با حداکثر بهره­وری و کارآیی پرستاران دست یافت. CP - IRAN IN - Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 11 PT - Review YR - 2021