TY - JOUR JF - J-Nurs-Edu JO - 3 JNE VL - 10 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - The Mediating Role of Perceived Social Support in the Relationship between Ego Strength and Emotional Distress Tolerance in Students of the Faculty of Nursing of Tehran University TT - روابط ساختاری بین قدرت ایگو با تحمل پریشانی هیجانی با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانشجویان زن دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران N2 - مقدمه: تحمل پریشانی هیجانی از مولفه های موثر در سلامت روان است و بررسی عوامل موثر بر آن از جمله قدرت ایگو و حمایت اجتماعی ادراک شده از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری بین قدرت ایگو با تحمل پریشانی هیجانی با میانجی¬گری حمایت اجتماعی ادراک¬شده در دانشجویان زن دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران انجام شد روش کار: روش این پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان زن در نیمسال اول سال تحصیلی 98-99 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران تشکیل داد. در این پژوهش برای تعیین نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 به هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه های ناقص 280 نفر به روش تصادفی انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس قدرت ایگو و مقیاس تحمل پریشانی بودند. ابزار تحلیل داده ها SPSS18 و AMOS23 بود. یافته ها: نتایج نشان داد که بین قدرت ایگو و تحمل پریشانی هیجانی (01/0p<، 39r=) و بین حمایت اجتماعی ادراک شده و تحمل پریشانی هیجانی (01/0p<، 35r=) رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین یافته ها نقش واسطه ای حمایت اجتماعی ادراک شده (01/0p<، 46/0B=) در رابطه بین قدرت ایگو و تحمل پریشانی هیجانی را مورد تایید قرار داد. نتیجه گیری: با توجه به یافته­های به­دست آمده، از آن­جا که قدرت ایگو و حمایت اجتماعی ادراک شده بر تحمل پریشانی هیجانی تاثیر مثبت داشتند، به نظر می­رسد با رشد و بهبود آن­ها برای پیشگیری از بیماری­های روان­تنی و همچنین کاهش مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد. SP - 79 EP - 90 AU - Takhayori, Mahmoodreza AU - fakhri, mohammadkazem AU - Hasanzadeh, ramezan AD - KW - Emotional distress tolerance KW - Ego strength KW - Perceived social support KW - structural relations. UR - http://jne.ir/article-1-1199-fa.html ER -