TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Positivist Psychology Training on Cognitive Flexibility and Psychological Hardiness of Nurses TT - اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 10 IS - 3 UR - http://jne.ir/article-1-1202-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 10 KW - Positive Psychology KW - Cognitive Flexibility KW - Psychological Hardiness KW - Nurses. N2 - مقدمه: روانشناسی مثبت­گرا بر شناسایی هیجان، کنترل احساسات و عواطف، ایجاد خوشبینی، مبارزه با افکار منفی و تغییر دادن تصویرهای ذهنی تاکید می کند. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران بود. روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی پرستاران بیمارستان امام رضای سیرجان در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه­ی پژوهش شامل 40 نفر که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه­های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1979) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای (هفته­ای یک بار) تحت آموزش روانشناسی مثبت گرا سلیگمن و همکاران (2005) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار انعطاف­پذیری شناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 32/5±97/82 و 16/5± 46/82 و در پس آزمون 14/5±07/94 و 89/5±19/83 به دست آمد (05/0 >p). همچنین میانگین و انحراف معیار در متغیر سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 56/5± 73/68 و 17/5±51/68 و در پس آزمون 93/5±13/79 و 16/5±27/68 بود. بنابراین در گروه آزمایش نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p). نتیجه­ گیری: آموزش روانشناسی مثبت­گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات پرستاران استفاده کرد. M3 ER -