AU - asadi, navid AU - soltani, amanollah AU - zeinadini, zahra AU - manzari tavakoli, alireza TI - Predicting Problem Solving Skills Based on Nurses' Anxiety and Psychological Health PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 10 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jne.ir/article-1-1236-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-1236-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 4 AB  - مقدمه: پرستاران می­توانند با استفاده از راهبرد حل مسئله نسبت به مدیریت اضطراب و بهبود سلامت روان خود اقدام کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی مهارت حل مسئله بر اساس اضطراب و سلامت روانشناختی پرستاران انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی - مقطعی در بهار 1399 انجام شد. جامعه­ پژوهش شامل کلیه­ی پرستاران شاغل در بیمارستان­های شهر کرمان بود. بر این اساس 425 پرستار به روش نمونه­گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های اضطراب بک (1990)، سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و حل مسئله هپنر (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام) انجام شد. یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار اضطراب 80/4±20/22، سلامت روانشناختی 46/5± 46/29 و حل مسئله 43/7± 31/87 به دست آمد. مهارت حل مسئله با اضطراب رابطه­ منفی و معنادار (412/0- =r) و با سلامت روانشناختی رابطه­ مثبت و معنادار (534/0=r) داشت. براساس نتایج رگرسیون اضطراب 20% و ترکیب اضطراب و سلامت روانشناختی 36% از واریانس حل مسئله را تبیین کردند (05/0P<). نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش حاضر، مهارت حل مسئله در پرستاران از طریق اضطراب و سلامت روانشناختی قابل پیش بینی است. بنابراین پیشهاد می­گردد با تکیه بر آموزش این مولفه و تقویت آن، میزان اضطراب را کاهش و سلامت روانشناختی را در پرستاران افزایش داد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 40 PT - Quantitative-Research YR - 2021