AU - Rahnama, Nahid AU - BakhtiyarPour, saeed AU - Bavi, sasan AU - Jayervand, Hamdollah AU - Dashtbozorgi, Zahra TI - Presenting a causal model of Quality of Work Life based on Job Stress and Emotional Intelligence by Fatigue in single Nurses PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 10 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jne.ir/article-1-1245-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-1245-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 4 AB  - مقدمه: پرستاری به عنوان حرفه‌ای با استرس شغلی بالا شناخته شده است که تأثیرات زیان‌باری بر سلامت و میزان بروز توانایی‌های پرستاران در محیط کار و کاهش کیفیت زندگی کاری آنان دارد. لذا، این مطالعه با هدف ارائه مدل علّی کیفیت زندگی کاری بر اساس استرس شغلی و هوش هیجانی با میانجی‌گری خستگی در پرستاران مجرد انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه پرستاران مجرد بیمارستان‌های شهر اهواز در سال 1399 تشکیل دادند که به روش نمونه­گیری در دسترس تعداد 203 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از؛ پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه کیفیت زندگی کاری"، "مقیاس استرس شغلی پرستاری"، "پرسشنامه هوش هیجانی" و "مقیاس خستگی". ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد تمام مسیرهای مستقیم به جز مسیر هوش هیجانی (039/0 =β و 05/0p ) به کیفیت زندگی کاری معنادار شدند. مسیرهای مستقیم استرس شغلی (252/0- =β و 01/0P<) و خستگی (270/0- =β و01/0P<) به کیفیت زندگی کاری، همچنین مسیرهای مستقیم استرس شغلی (413/0=β و01/0P<) و هوش هیجانی (164/0- =β و 05/0p ) به خستگی از لحاظ آماری معنی‌دار بود. مسیرهای غیرمستقیم استرس شغلی (119/0- =β و 01/0P<) و هوش هیجانی (034/0=β و 05/0p ) نیز از طریق خستگی با کیفیت زندگی کاری معنادار شدند. نسبت روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و AMOS نسخه 24 استفاده شد. نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری پرستاران محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌شود با برنامه‌ریزی و اجرای مداخلات آموزشی در زمینه استرس شغلی، هوش هیجانی و خستگی قدمی مثبت در جهت افزایش کیفیت زندگی کاری پرستاران برداشته شود. CP - IRAN IN - Saeed81@yahoo.com LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 49 PT - Quantitative-Research YR - 2021