TY - JOUR JF - J-Nurs-Edu JO - 3 JNE VL - 10 IS - 6 PY - 2022 Y1 - 2022/1/01 TI - The Comparative Study of Rehabilitation Nursing Curriculum in Iran and Australia TT - مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا N2 - مقدمه: یکی از راه­های بازنگری و بررسی برنامه­های درسی، انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت. روش کار: این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی، برنامه ­های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک رسالت، چشم انداز، فلسفه و اهداف رشته، نحوه پذیرش، مشخصات و محتوای برنامه، استراتژی­های اجرایی، نحوه ارزشیابی، نقش­ها و وظایف دانش­آموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات، مقایسه و تفسیر انجام گرفت. یافته­ ها: برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علی­رغم شباهت در رسالت، فلسفه و اهداف از تفاوت­هایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو، طول­مدت دوره، نوع اعتبار ­بخشی دروس، ساعات کارورزی، تنوع محیط­های آموزشی، وجود واحد پایان­نامه و همچنین وظایف و نقش­های تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است. نتیجه­ گیری: مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان، متناسب­سازی محتوا و نقش­های تعیین شده با نیاز­های بومی و به­روز جامعه، ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیر­محور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه­ های توانبخشی می­توان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت. SP - 22 EP - 32 AU - sadeghi mahalli, Nasim AU - Arsalani, Narges AU - rad, Mojtaba AU - Nematifard, Taban AU - fallahi khoshknab, masoud AD - KW - Curriculum KW - Rehabilitation Nursing KW - Iran KW - Australia. UR - http://jne.ir/article-1-1293-fa.html ER -