AU - ghahremani, fatemeh AU - salimi, mahtab AU - neinavaie, mojgan TI - Comparative Comparison of Primary School Health Education in Iran, South Korea and Japan PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Nurs-Edu JN - J-Nurs-Edu VO - 10 VI - 5 IP - 5 4099 - http://jne.ir/article-1-1308-fa.html 4100 - http://jne.ir/article-1-1308-fa.pdf SO - J-Nurs-Edu 5 AB  - مقدمه: دانش آموزان به عنوان سرمایه‌های اصلی انسانی هر جامعه بوده و توجه به سلامتی و ارتقای سلامت آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر گرفته می‌شود. در پژوهش حاضر، هدف مقایسه تطبیقی آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و کره جنوبی و ژاپن است. روش‌ کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی– تحلیلی بوده و بر اساس روش مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش مطابق دیدگاه جرج بردی انجام ‌شده است. بر این اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، مطالعات گسترده انگلیسی و فارسی از سال 2005 تا سال 2020 با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و استنادی معتبر ازجمله PubMed، Web of Science، Scopus، Google scholar،WHO و Science Direct انجام شد. نمونه‌گیری به صورت انتخابی بوده و آموزش بهداشت دوره ابتدایی در کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی بررسی و مقایسه شد. با توجه به الگوی مفهومی اولیه، آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در مؤلفه‌های آموزش بهداشت جسمانی، روانی و اجتماعی موردمطالعه قرار گرفت. یافته‌ها: در بعد سلامت روان پذیرش دو فرهنگی، روابط خانوادگی، سبک فرزند پروری و در بعد سلامت جسمانی مشارکت ورزشی سازمان‌یافته، رفتارهای پرتحرک در مدرسه، رعایت رژیم‌ غذایی، تعادل و چابکی، انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی، استقامت و در بعد اجتماعی امنیت، انسجام، توانمندسازی و حمایت اجتماعی ازجمله موارد آموزش بهداشت متفاوت بین ایران و دو کشور دیگرمی باشند. نتیجه‌گیری: در ایران به مؤلفه‌های آموزش بهداشت مدارس ابتدایی در هر سه بعد سلامت اجتماعی، جسمانی و روان کمتر توجه شده است و نیازمند جایگزین کردن مؤلفه‌های متفاوت ذکرشده یافته‌های پژوهش در سیستم آموزشی بهداشت مدارس ابتدایی و برنامه مربیان بهداشتی مدارس می‌باشد. CP - IRAN IN - Karaj Rajai Shahr, Moazen Blvd. Islamic Azad University, Karaj Branch, Faculty of Psychology LG - eng PB - J-Nurs-Edu PG - 53 PT - Qualitative-Research YR - 2021