TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Online Training in Acceptance and Commitment Therapy on Psychological Distress and Resilience of Nurses with Covid-19 TT - اثربخشی آموزش آنلاین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و تاب آوری پرستاران مبتلا به کرونا JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 11 IS - 2 UR - http://jne.ir/article-1-1324-fa.html Y1 - 2022 SP - 1 EP - 11 KW - Psychological Distress KW - Resilience KW - Acceptance and Commitment Therapy KW - Corona N2 - مقدمه: پریشانی روانشناختی و تاب آوری همواره مشکلی مهم در پرستاران مبتلا به کرونا محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پریشانی روانشناختی و تاب آوری در پرستاران مبتلا به کرونا در شهر تهران انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از بین کلیه پرستاران مبتلا به کرونا در بازه زمانی پاییز و زمستان 1399، در دو مرکز یافت آباد و تقی نیا مشخص و 30 نفر از پرستاران به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند هر گروه 15 نفر. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه های افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون پاسخ دادند. اما برای گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS نسخه 25 با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری در سطح معنی داری کوچکتر از 05/0 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) و تاب آوری تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان برای بهبود پریشانی روانشناختی و تاب آوری پرستاران مبتلا به کرونای خفیف از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سود جست. M3 10.22034/JNE.11.2.1 ER -