TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Optimism on Students' Perception of Competence and Quality of life TT - اثربخشی آموزش خوش بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی JF - J-Nurs-Edu JO - J-Nurs-Edu VL - 10 IS - 6 UR - http://jne.ir/article-1-1344-fa.html Y1 - 2022 SP - 65 EP - 76 KW - Optimism KW - Competency perception KW - Quality of life KW - Students N2 - مقدمه: توجه به ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش آموزان به دلیل نقش اثرگذار آن بر سلامت روانی، جسمی و اجتماعی لازم است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خوش‌بینی بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بود. روش کار: در پژوهشی شبه تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه، از دانش­آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400، تعداد 30 نفر به شیوه نمونه­­گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ و به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانش­آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش خوش‌بینی سلیگمن، قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح معنی‌داری 05/0= α انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان بین ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش خوش‌بینی باعث ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی شد، بنابراین نتایج پژوهش توجه بیشتر متصدیان عرصه تعلیم و تربیت درزمینه تأثیر خوش‌بینی بر بهبود وضعیت روانشناختی دانش آموزان را می‌طلبد. M3 ER -