2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
8
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران
The Effectiveness of Education Based on Health Belief Model on Promoting Preventive Behaviors of Mothers from Girls' Early Puberty
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<strong>مقدمه :</strong> بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانی­های مهم­ دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه، این پژوهش با هدف "بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران" انجام شد.<br>
<strong>روش کار:</strong> این مطالعه نیمه­تجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعه­کننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه­ای محقق­ساخته براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس ازتائید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و یک­ماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 18 و آزمون­ها­ی آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد.<br>
<strong>یافته­ ها: </strong>بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل (53/9±81/117) و بعد (72/9±97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0<span dir="LTR">P=</span>)؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه کنترل قبل (14±06/128 ) و بعد (50/14±13/133 ) نیز افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0<span dir="LTR">P=</span>). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9±97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14±13/133 ) نیز مشاهده شد (001/0<span dir="LTR">P=</span>).<span dir="LTR"></span><br>
<br>
<strong>نتیجه­ گیری: </strong>آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران، انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه می­شود.
<div>
<div><div id="_com_2" uage="JavaScript"></div></div>
</div>
<strong>Introduction :</strong> Early puberty is one of the most common problems and important concern of puberty period. Considering the importance of education in preventive behaviors, the aim of this study was to "Assess the effectiveness of education based on Health Belief Model on the promotion of preventive behaviors of mothers from early puberty of girls". <br>
<br>
<strong> Methods:</strong> This quasi-experimental study was conducted on 64 mothers referring to kindergarten and cultural center in Damavand city in 2017. The research instrument was a researcher-made questionnaire based on Health Belief Model, that after being approved by reliability and validity during the two steps was given to both groups (before and one month after training). The experimental group received the intervention during two workshop sessions and each session received two hours. . Data were analyzed using SPSS software version 18 and descriptive and inferential (paired t-test, independent t-test) statistics<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results:</strong> The mean scores of mothers' performance in both groups were significantly different after intervention (P = 0.001). This increase was observed in the structures of the health belief model, except for the practice guide (P = 0.24). Between the mean score of all constructs of health belief model in experiment group before (117.81 ± 9.53) and post (158.97 ± 9.72), there was a significant increase in educational intervention (P = 0.001). There was a significant increase between the mean score of all constructs in the health belief model in the control group pre (128.06 ± 14) and post (133.13 ± 14.50) (P = 0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Education based on the health belief model was beneficial to the preventive behaviors of mothers from premature puberty of girls, so educational program based on the health beliefs model and the role of mothers in preventing early puberty of girls, educational interventions are recommended using this model.<br>
<br>
الگوی اعتقاد بهداشتی, رفتارهای پیشگیرانه, بلوغ زودرس, آموزش, مادران
Health Belief Model, Preventive behaviors, Early puberty, Education, Mothers
37
43
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=1
Jamileh
Mokhtari Nouri
جمیله
مختاری نوری
jamilmokhtari@yahoo.com
100319475328460014804
100319475328460014804
No
Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
Mina
Jalali
مینا
جلالی
100319475328460014805
100319475328460014805
No
Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران
Akram
Parandeh
اکرم
پرنده
100319475328460014806
100319475328460014806
No
Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها... (عج)، تهران، ایران
Mahrooz
Javadi
مهروز
جوادی
100319475328460014807
100319475328460014807
Yes
Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران