2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
همبستگی بین متغیرهای دموگرافیک و کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم
The correlation demographic variables and quality of life in nursing students of Qom University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: دانشجویان پرستاری، در حال گذر از یک مرحله زندگی هستند که این مرحله می تواند بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر بگذارد. در این راستا بررسی کیفیت زندگی این دانشجویان به عنوان آینده سازان جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی متغیرهای دموگرافیک با کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت.<br>
روش کار: پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی 194 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. نمونه ها به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.<br>
یافتهها: میانگین نمره کیفیت زندگی دانشجویان، 19±3/65 بود. ابعاد سلامت روانی (001/0>P) و کیفیت زندگی کلی (004/0P=)، برحسب گروه های سنی، تفاوت آماری معناداری داشتند. بعد سلامت محیط، تفاوت آماری معناداری برحسب جنسیت داشت (048/0P=). ابعاد سلامت روانی (001/0P=) و روابط اجتماعی (015/0P=) تفاوت آماری معناداری برحسب سال های تحصیلی داشتند. همچنین ابعاد سلامت روانی (031/0P=) و روابط اجتماعی (001/0>P) برحسب وضعیت تاهل، تفاوت آماری معناداری داشتند. بعد سلامت روانی، اختلاف آماری معناداری برحسب وضعیت اقامت در خوابگاه داشت (045/0 P=).<br>
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و مطلوب نبودن نمرات ابعاد کیفیت زندگی بخصوص در دانشجویان دختر، دانشجویان مجرد و دانشجویان ساکن خوابگاه، لازم است برنامه های لازم در دانشگاه ها جهت ارتقای کیفیت زندگی این دانشجویان، از جمله رفع مشکلات دانشجویان ساکن خوابگاه ها پیش بینی گردد. <br>
<strong>Introduction:</strong> Nursing students are going through a life stage that this stage can affect on their quality of life. In this regard, it is necessary to examine the quality of life of these students as the future makers of society. The present study was performed with the purpose of determining the correlation between demographic variables and quality of life in nursing students.<br>
<strong>Methods:</strong> Study was conducted as a descriptive correlational study on 194 undergraduate nursing students of Qom University of Medical Sciences in 2016. The samples were selected using census method<span dir="RTL">.</span> Data collection tools were demographic variables and Quality of Life questionnaires of the World Health Organization. Data analysis was performed using ANOVA and independent t-tests.<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of students' quality of life was 65<span dir="RTL">.</span>3±19. The dimensions of mental health (P<0.001) and overall quality of life (P=0.004) had statistically significant differences in terms of age groups. The dimension of environmental health had a statistically significant difference in terms of gender (P=0<span dir="RTL">.</span>048). The dimensions of mental health (P=0.001) and social relationships (P=0.015) had statistically significant differences in terms of academic years. Also, the dimensions of mental health (P=0.031) and social relationships (P <0.001) had statistically significant differences in terms of marital status. The dimension of mental health had a statistically significant difference in terms of accommodation in the dormitory (P=0.045).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Considering the results of the study and the unfavorable scores of the quality of life, especially in female students, single students and dormitory students, it is necessary to anticipate the necessary programs in universities to improve the quality of life of these students, including solving the problems of dormitory students.<br>
دانشجوی پرستاری, کیفیت زندگی, مشخصات دموگرافیک
Demographic factor, Quality of life, Student of nursing
74
82
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1181-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahnaz
Sayedolshohadaei
مهناز
سیدالشهدایی
saydshohadai@yahoo.com
100319475328460016762
100319475328460016762
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mohammad Hossein
Hakimi
محمد حسین
حکیمی
mhha5479@gmail.com
100319475328460016763
100319475328460016763
Yes
2Msc, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران