2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
8
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه آموزش به دو روش سنتی و جیگساو بر میزان یادگیری و درک از محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی اتاق عمل
Comparison of Traditional and Jigsaw Teaching Methods on Learning and Perception of Learning Environment of Operating Room Students of Iran University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: یادگیری دانشجو محور منجر به بهبود یادگیری می شود. روش جیگساو با استفاده از استراتژی های یادگیری تعاملی سبب یادگیری فعال و دانشجو محور می شود و اندازه های درک از محیط یادگیری در روش های مشارکتی تدریس قوی تر است. بنابراین ، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر روش آموزش جیگساو بر یادگیری ودرک از محیط یادگیری دانشجویان در مقایسه با روش تدریس سنتی انجام شد.<br>
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 انجام گرفت، 28 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل بر اساس انتخاب تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون با روش جیگساو و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شدند. داده های مطالعه با استفاده از امتحان تخصصی محتوای مداخله و پرسشنامه DREEM به روش خودگزارشی قبل و بعد از مداخله در دوگروه جمع آوری گردید و با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.<br>
یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزموزش جیسگاو و سنتی از نظر میانگین نمره یادگیری اختلاف آماری معناداری وجود دارد .(p<0.05) هم چنین درک از محیط آموزشی در دانشجویان دو گروه آموزش جیگساو و سنتی تفاوت آماری معناداری نشان داد (p<0.05).<br>
نتیجه گیری: آموزش با روش جیگساو با توجه به درگیر نمودن دانشجویان به شکل فعالانه به نحو مطلوبی سبب افزایش میزان یادگیری و بهبود قابل توجه در درک از محیط یادگیری دانشجویان اتاق عمل می گردد. بنابراین استفاده از این روش اموزشی جهت تدریس دانشجویان اتاق عمل توصیه می گردد.<br>
<strong>Introduction:</strong> The student-centered teaching methods results in better learning. Jigsaw is a teaching method that using interactive learning strategies in order to engage student in learning and lead to a more student-centered learning environment. Therefore, this study was aimed to determine the effect of Jigsaw teaching method on operation room technology student’s learning and perception of learning environment comparing with traditional teaching method.<br>
<strong>Methods:</strong> In this quasi-experimental study that has been conducted in 2018, twenty-eight of undergraduate students were randomly divided into experimental and control groups. Experimental group were trained by jigsaw method and control group by traditional teaching method. The study data were collected by using the intervention content test and DREEM questionnaire in two groups before and after the intervention and analyzed by descriptive and inferential statistics.<br>
<strong>Results:</strong> The study findings shown that there are significant statistical differences between two groups regarding to learning scores and perception of learning environment (P < 0.05). There was also a statistically significant difference in the perception of the educational environment between the students in the two groups of jigsaw and traditional education (p <0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Teaching by the jigsaw method, by actively engaging students, desirably increases learning and significantly improves students' perceptions of the operating room environment. Therefore, it is recommended to use this teaching method to teach operating room students.<br>
آموزش, روش آموزشی, یادگیری, سنتی, جیگساو
Education, Teaching, Learning, Traditional, Jigsaw
39
46
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1205-1&slc_lang=fa&sid=1
Sedigheh
Hannani
صدیقه
حنانی
sd.hannani@yahoo.com
100319475328460015292
100319475328460015292
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Najme
Samii
نجمه
سمیعی
najme_63@yahoo.com
100319475328460015293
100319475328460015293
Yes
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Alice
Khacian
آلیس
خاچیان
khachian@hotmail.com
100319475328460015294
100319475328460015294
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران