2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
9
6
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی برنامه آمورشی ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی و علائم اضطرابی در نوجوانان دارای نشانه های اختلال اضطرابی اجتماعی
The Effectiveness of Mindfulness Training Program on Perceived Stress, Anxiety Sensitivity and Anxiety Symptoms in Adolescents with Symptoms of Social Anxiety Disorder
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<strong><span style="font-family:B Mitra;">مقدمه:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> اختلال اضطراب اجتماعی یکی از اختلال های مهم در دوره نوجوانی است که بر جنبه های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، تحصیلی و روانی دانش آموزان تاثیر گذار است. آموزش ذهن آگاهی یکی از درمان های موثر در این اختلال است. هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی برنامه آمورشی ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده حساسیت اضطرابی و علائم اضطرابی در نوجوانان دارای نشانه‏های اختلال اضطراب اجتماعی در شهر ارومیه در سال 1397 می‏باشد. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">روش کار:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> در این مطالعه نیمه آزمایشی، نمونه‏ای 32 نفری از دانش آموزان شهر ارومیه انتخاب شدند. ابتدا با روش نمونه گیری خوشه ای ، 5 مدرسه در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر ارومیه انتخاب شدند، سپس با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین 450 دانش آموز، 32 دانش آموزی که نمره بالای 60 در</span> <span style="font-family:B Mitra;">مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان لیبوویتز کسب کرده بودند، در سال 1397 انتخاب شدند، به صورت تصادفی ساده و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسش نامه‏های مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان لیبوویتز، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن، پرسشنامه حساسیت اضطرابی و پرسشنامه اضطراب بک بود. گروه آزمایش در طی 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را دریافت کردند و گروه کنترل آموزش دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:B Mitra;"> نسخه 23 و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفتند.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">یافته ها:</span></strong><span style="font-family:B Mitra;"> نتایج به دست آمده نشان می‏دهد که پس از اجرای آموزش ذهن آگاهی، تفاوت آماری معناداری در میانگین </span><span style="font-family:B Mitra;">استرس ادراک شده</span><span style="font-family:B Mitra;">(01/0</span><span dir="LTR">p<</span><span style="font-family:B Mitra;">)، حساسیت اضطرابی </span><span style="font-family:B Mitra;">(01/0</span><span dir="LTR">p<</span><span style="font-family:B Mitra;">)</span><span style="font-family:B Mitra;">نشانه های اضطراب</span><span style="font-family:B Mitra;">(01/0</span><span dir="LTR">p<</span><span style="font-family:B Mitra;">) </span><span style="font-family:B Mitra;">بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Mitra;">نتیجه ‏گیری:</span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">بنابراین آموزش ذهن آگاهی با کاهش سوگیری‏های شناختی و هیجانی، پردازش اطلاعات را تحت تاثیر قرار می‏دهد که سبب کاهش استرس ادراک شده، حساسیت اضطرابی و نشانه های اضطراب در بین دانش آموزان می‏شود، لذا پیشنهاد می‏گردد تا برنامه‏های آموزشی ذهن آگاهی در مدارس برای دانش آموزان اجرا شود و مشاوران مدرسه در این زمینه آموزش‏هایی را دریافت کنند.</span>
<strong>Introduction: </strong>Social anxiety disorder is one of the most important disorders in adolescence that affects various aspects of personal, social, educational and psychological life of students. Mindfulness training is one of the most effective treatments for this disorder. The aim of this study was the effectiveness of mindfulness training program on perceived stress, anxiety sensitivity and anxiety symptoms in adolescents with symptoms of social anxiety disorder in Urmia in 2018.<br>
<strong>Methods: </strong>In this quasi-experimental study, a sample of 32 students from Urmia was selected. First, 5 schools in the 2nd education district of Urmia were selected by cluster sampling method, then by purposive sampling method, out of 450 students, 32 students who scored above 60 on the Leibovitz Adolescent and Children Social Anxiety Scale. They were selected, selected in 1397, randomly divided into two groups of control and experimental. The research instruments were Leibovitz Adolescents and Children Social Anxiety Scale, Cohen Perceived Stress Questionnaire, Anxiety Sensitivity Questionnaire and Beck Anxiety Inventory. The experimental group received mindfulness training during 8 sessions and the control group did not receive training. Data were analyzed using SPSS software version 23 and multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results: </strong>The results show that after performing mindfulness training, there was a statistically significant difference in the mean of perceived stress (p <0.01), anxiety sensitivity (p <0.01), anxiety symptoms (p <0.01) Was observed between the experimental and control groups.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Therefore, mindfulness training affects information processing by reducing cognitive and emotional biases, which reduces perceived stress, anxiety sensitivity and anxiety symptoms among students, so it is recommended. Mindfulness training programs should be implemented in schools for students and school counselors should receive training in this field<strong>.</strong>
ذهن آگاهی, اضطراب اجتماعی, استرس ادراک شده, حساسیت اضطرابی, نشانه های اضطراب
Mindfulness, Social Anxiety, Perceived Stress, Anxiety Sensitivity, Anxiety Symptoms
37
48
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1255-1&slc_lang=fa&sid=1
ebrahim
hatampour
ابراهیم
حاتم پور
shoresh.hatam@yahoo.com
100319475328460018827
100319475328460018827
Yes
payamnoor mohabad University, Orumieh, Iran
پیام نور مهاباد-ارومیه-ایران
Ali
mostafai
علی
مصطفایی
mostafai2008@yahoo.com
100319475328460018828
100319475328460018828
No
Payame Noor University of Mahabad, Tehran, Iran
دانشگاه پیام نور مهاباد، تهران، ایران
Zarife
sohrabi
ظریفه
سهرابی
zarife.sohrabi@yahoo.com
100319475328460018829
100319475328460018829
No
Master in General Psychology, Department of Psychology
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز،ایران