2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
11
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری ایران و دانشکده پرستاری سالت لیک سیتی یوتا (امریکا)
Analysis of The Educational System of Nursing PhD in Iran and College of Nursing in Salt Lake City, UTAH (USA)
تخصصي
Special
مروری
Review
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> انتظارات از دانش آموختگان دکتری پرستاری بسیار وسیع و پیچیده است. مطالعات بیانگر عدم کفایت دانش آموختگان در ایفای نقش خود</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">به ویژه در اصلاح نظام سلامت و حل مسائل و مشکلات پرستاری است.</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">به ن</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ظر می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">رسد این موضوع مهم به نحوه</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">طراحی و اجرای کوریکولوم و عدم تناسب آن با محیط کار بر می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">گردد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> هدف از این مطالعه تطبیقی مقایسه برنامه دکترا پرستاری ایران و دانشگاه یوتا بوده است.</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی تطبیقی است که با استفاده از مدل الگوی چهار مرحله ای </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">Bereday</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شده است. اطلاعات آورده شده از برنامه درسی دکترا پرستاری ایران از سایت وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه یوتا از سایت </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"><a href="http://nursing.utah.edu"><span dir="LTR" style="text-decoration:none;text-underline:none;"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">http://nursing.utah.edu</span></span></span></span></a></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> گرفته شده است. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> اساس برنامه آموزشی دکترای پرستاری (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">PhD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">) ایران و دانشکده پرستاری یوتا مشابه و شامل آموزش، پژوهش و پایان نامه است اما نحوه پذیرش دانشجو، نحوه ارزیابی دانشجویان در طول تحصیل، فلسفه، اهداف و چشم انداز برنامه ها تفاوت هایی دارند. در ایران فقط یک برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">PhD </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> پرستاری وجود دارد ولی در دانشگاه یوتا 10 برنامه دکترای پرستاری بالینی (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">DNP</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">)، دو مسیر متفاوت برای دریافت </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">PhD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> (سنتی و غیرسنتی) و همچنین برنامه </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">DNP-PhD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> به صورت همزمان وجود دارد. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">عدم تطابق واحدهای درسی با انتظارات و وظایف فارغ التحصیلان در برنامه دکتری پرستاری در ایران مشهود است. دانشگاه یوتا با تطبیق برنامه درسی و نیازهای جامعه توانسته بخوبی فارغ التحصیلان دکتری پرستاری را برای حل مسایل بهداشت و سلامت جامعه و آموزشی و پژوهشی آماده کند. از نتایج این مطالعه می توان در بازنگری کوریکولوم آموزشی دانشجویان دکتری پرستاری استفاده نمود. </span></span></span><br>
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> The expectations of nursing PhD graduates are very wide and complex. Studies show the inadequacy of graduates in playing their role, especially in reforming the health system and solving nursing problems. This important issue seems to be related to the design and implementation of the curriculum and its incompatibility with the work environment. The purpose of this study was to compare the Iranian Nursing PhD program with the University of Utah.<br>
<strong>Methods: </strong>The present study is a comparative descriptive study that was performed using Bereday's four-step model including description, interpretation, proximity, and comparison. The information provided from the Iranian Nursing PhD curriculum is taken from the website of the Ministry of Health in Iran and the University of Utah from the website http://nursing.utah.edu.<br>
<strong>Results: </strong>The basis of the PhD program in Iran and the Utah Faculty of Nursing is similar and includes education, research, and dissertation, but the way students are admitted, the way students are evaluated during their studies, the philosophy, the goals, and the perspective of the programs are different. There is only one PhD nursing program in Iran, but at the University of Utah there are 10 doctoral programs in clinical nursing (DNP), two different paths to PhD (traditional and non-traditional) and a DNP-PhD program simultaneously.<br>
<strong>Conclusions: </strong>The discrepancy between the courses and the expectations and duties of the graduates in the doctoral program in nursing in Iran is evident. The University of Utah, by adapting the curriculum and the needs of the community, has been able to well prepare nursing PhD graduates to address community health and educational and research issues. The results of this study can be used to reform the educational curriculum of nursing doctoral students.
برنامه آموزشی, دکترای پرستاری, مقایسه تطبیقی, ایران, یوتا- امریکا
Educational curriculum, Nursing-PhD, Comparative study, Iran, UTAH-America
1
9
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-695-9&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Sanagoo
اکرم
ثناگو
akramsanagoo@gmail.com
100319475328460022074
100319475328460022074
No
Associate Professor, Department of Nursing, School of Nursing & Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Leila
Jouybari
لیلا
جویباری
jouybari@goums.ac.ir
100319475328460022075
100319475328460022075
No
Professor, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Fereshteh
Bakhshian
فرشته
بخشیان
fbakhshian1365@yahoo.com
100319475328460022076
100319475328460022076
No
PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Social Science, Razi University, Kermanshah, Iran
دانشگاه رازی کرمانشاه
Reza
Saadat Mehr
رضا
سعادت مهر
r_saadatmehr@yahoo.com
100319475328460022077
100319475328460022077
Yes
PhD Student of Nursing, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی گلستان