2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
11
2
online
1
fulltext
fa
بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن
Emotional Growth Improvement in Nursing Students based on Growing up and Role Modeling Theories
تخصصي
Special
کیفی
Qualitative-Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">مقدمه: </span></span></span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">با توجه به نقش مهم مهارت</span></span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">های ارتباطی در پرستاری، مربیان پرستاری </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">ازنظر داشتن </span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">تجارب آموزشی، عملی و احساس مسئولیت،</span></span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">همچنین پذیرش بهعنوان الگو از سوی دانشجویان</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">،</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"> نقش مهمی در شکلگیری رفتار دانشجویان و ازجمله رفتارهای مربوط به رشد عاطفی</span></span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">به عهده دارند.</span></span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">این مطالعه باهدف بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن</span></span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">انجام شد.</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">روش کار: </span></span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">مطالعه حاضر یک اقدام پژوهی مشارکتی بود. تمامی دانشجویان کارشناسی پرستاری ورودی بهمن 1393 شاغل به تحصیل(30 نفر) در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله<sup>(عج)</sup> در این مطالعه مشارکت داشتند. پس از طراحی پرسشنامه استاندارد و قابل اعتماد، وضعیت رشد عاطفی مورد سنجش قرار گرفت. راهکارهای قابل اجرای بهبود رشد عاطفی با استفاده از مرور متون مرتبط، مصاحبه با اساتید و جلسات بحث گروهی با دانشجویان گروه هدف مشخص شد. در مرحله اجرا برخی از راهکارهایی که قابلیت اجرا داشتند مورد اجرا قرار گرفتند. </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">رشد عاطفی دانشجویان در 4 زمان (در ابتدای مطالعه(اسفند ماه 1394)، دو بار در طول مطالعه و در انتهای مطالعه(بهمن ماه 1396)) سنجیده شد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"> <b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">یافتهها: </span></span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">نمره کل رشد عاطفی دانشجویان در ابتدای مطالعه 9/18 </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:black">±</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> 9/90</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"> بود. عمده راهکارهای مشخص شده در مرحله برنامه ریزی، در زمینه ارتباط موثر، انگیزه، اعتماد به نفس و حس هویت مثبت بودند که پس از اجرای برخی راهکارها در مرحله اجرا، در نهایت نمرات رشد عاطفی در حیطههای هویت مثبت، ارتباط مؤثر و انگیزه و همچنین نمره کل رشد عاطفی دانشجویان پرستاری در زمانهای مختلف نسبت به قبل افزایش یافت؛ به طوری که در طول دو سال نمره کل رشد عاطفی دانشجویان از</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">9/18 </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:black">±</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> 9/90</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"> به </span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">8/11 </span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">±</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> 9/97</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black"> افزایش یافت.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">نتیجهگیری: </span></span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">با بکارگیری اقداماتی در جهت بهبود رشد عاطفی مانند ایجاد محیط مناسب برای تعاملات موثر بین اساتید و دانشجویان و کمک در جهت افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در دانشجویان، میتوان به بهبود رشد عاطفی دانشجویان کمک کرد. </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<strong>Introduction: </strong>Considering the importance of communication skills in nursing educators, in terms of having educational and practical experiences and amenability as well as student acceptance as a mentor, have an important role in shaping students’ behavior including emotional growth behaviors. The aim of this study was to improve the emotional growth of nursing students based on growing up and role modelling theories.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Methods: </strong>The present study was a collaborative action research. All of freshmen undergraduate nursing students from the faculty of nursing in 2015(n=30), Baqiyatallah University of Medical Sciences, entered into the study. After developing a standard and valid questionnaire, the emotional development was assessed. Strategies for improving emotional growth were identified by relevant literature reviews, interview sessions with faculty members and group discussions with target student. In the implementation step, some of the feasible strategies were conducted. Students' emotional development was measured in 4 times (at the beginning of the study (March 2015), twice during the study and once at the end of the study (February 2017)).<br>
<strong>Results: </strong>The total score of emotional growth of students was 90.9± 18.9. In the planning phase, after conducting directed content analysis of interviews and group discussions, solutions were identified. The main strategies identified were effective communication, motivation, self-esteem and positive identity. After completing some strategies at the implementation stage, finally their emotional growth scores in the areas positive identity, effective communication and motivation, as well as the total score of emotional development of students at different times were higher than baseline. Over the two years the total score of students' emotional growth was increased from 90.9±18.9 to 97.9±11.9.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Using effective strategies such as creating a suitable environment for effective interaction between lecturers and students, and helping to increase self-esteem and motivation in students can be helpful in students' emotional growth improvement.<br>
<strong><span dir="RTL"></span></strong>
اقدام پژوهی مشارکتی, رشد عاطفی, دانشجویان پرستاری, نظریه رشد بخشیدن و الگو شدن
Collaboration Action Research, Emotional Development, Nursing Students, Growing up, Role Modeling
44
52
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1476-2&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Rostami
فاطمه
رستمی
100319475328460022489
100319475328460022489
No
Islamic Azad University, Bonab Branch,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
Abbas
Ebadi
عباس
عبادی
100319475328460022490
100319475328460022490
No
Behavioral Sciences Research Center, Life style institute, Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
Morteza
Khaghanizade
مرتضی
خاقانی زاده
100319475328460022491
100319475328460022491
No
Behavioral Sciences Research Center, Life style institute, Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
Jamileh
Mokhtari Nouriooo
جمیله
مختاری نوری
100319475328460022492
100319475328460022492
Yes
Behavioral Sciences Research Center, Life style institute, Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله