2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1391
11
1
gregorian
2013
2
1
1
2
online
1
fulltext
fa
بررسی بستر و زمینه آموزش مراقبت فرهنگی در ایران
Exploration of context the cultural Care education in Iran
تخصصي
Special
کیفی
Qualitative-Research
مقدمه: نگذراندن آموزش های آکادمیک در مورد مراقبت فرهنگ ی و لحاظ ن کردن این موضوع در دوره ه ای بازآموز ی و
آموزش مداوم ، موجب برخورد پرستاران با نیازهای فرهنگی بیماران براساس تجربیات شخصی م یشود . با توجه به ناشناخته
بودن چگونگ ی اجر ای این اقدامات فرهنگ ی، شناس ایی عوامل مؤثر بر آموزش مراقبت فرهنگ ی در جهت افزایش توانمندی و
کارآمدی پرستاران در ارایه مراقبت لازم میباشد.
روش: در این مطالعه کیفی، 23 پرستار بالینی دارای تجربه کافی کار کردن با بیماران مختلف، که تمایل به مشارکت و
توانایی ارایه تجارب داشتند، با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بعد از توضیح در مورد چگونگی انجام تحق ی ق و
اخذ موافقت؛ اقدام به انجام مصاحبه ن یمه ساختارمند شد . مصاحبهها ضبط و پس از گوش ک ردن اقدام به پ ی اده ک ردن آن ه ا
گردید. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: با تح لیل مق ایسهای داده ها، طبق ه های آموزش نا کافی آکادمیک و آموزش نا کافی بازآموز ی در صدر متغ یره ای
مؤثر بر زمینه آموزش مراقبت فرهنگی قرار گرفت. این طبقات دو گانه هر کدام چند طبقه فرعی را در برگرفته اند.
نتیجه گیری: اکثر مشارکت کنندگان در این مطالعه معتقد بودند که در برنامهریزی درسی، چگونگی مراقبت از ب یماران
دارای فرهنگ های مختلف، بخش مخفی آموزش دوره کارشناسی پرستار ی است و مراقبت فرهنگی در برنامه ریزی درس ی کم
رنگ بوده و به طور رسمی به آن پرداخته نم یشود. چگونگی برقرار ی ارتباط با سا یر فرهنگ ها براساس تجربه می باشد و
یادگیری در محیط کار صورت می گیرد
Introduction: Since cultural care is not included in nurses’ retraining and
continuing education, clinical nurses should deal with the cultural needs of patients
according to their own personal experiences. While measures to implement cultural
interventions are unknown, the recognition of cultural factors influencing cultural care
education is necessary to increase nurses' ability to provide efficient care. The purpose
of this study was to explore the context of the cultural care education in Iran.
Methods: Using a qualitative study, 23 clinical nurses with the experience of
working in practice, were selected using purposive sampling.Semi-structured were
held for data gathering. A content analysis approach was used to analyze the collected
data.
Results: During the data analysis the following themes were developed:
“inadequate academic training”, and “inadequate retraining”.
Conclusion: It was believed that in course planning, how to provide care to
patients with different cultures, was a hidden part of the bachelor’s degree nursing
program. Nurses learnt how to communicate with others based on their own
experiences and mostly in the workplace.
آموزش پرستاری، مراقبت فرهنگی، تحقیق کیفی
Nursing education, cultural care, qualitative research
1
8
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-47-1&slc_lang=fa&sid=1
mohammad reza
heidari
محمدرضا
حیدری
heidari43@yahoo.com
1003194753284600346
1003194753284600346
Yes
دانشکده پرستاری و مامایی شاهد
منیره
انوشه
1003194753284600347
1003194753284600347
No
دانشگاه تربیت مدرس
تقی
آزادارمکی
1003194753284600348
1003194753284600348
No
تهران
عیسی
محمدی
1003194753284600349
1003194753284600349
No
دانشگاه تربیت مدرس