2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
4
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش بر دانش، نگرش و عملکرد از دیدگاه پرستاران بخشهای مراقبت ویژه تروما در زمینه کاربرد مهارکنندههای فیزیکی
The effect of education on trauma critical care nurses attitudes towards and knowledge and practices from the viewpoint of their about application of physical restraint
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: استفاده از مهارکنندههای فیزیکی در ICU ها به منظور کنترل بیقراری، اطمینان از ایمنی، پیشگیری از افتادن و جلوگیری از مداخله بیمار در اقدامات درمانی و مراقبتی شایع است؛ اما عواقب منفی جسمی و روانی زیادی در رابطه با کاربرد این ابزارها وجود دارد. پرستاران تصمیمگیرندگان اصلی استفاده از مهارکنندههای فیزیکی برای بیماران هستند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزشی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخشهای مراقبت ویژه تروما در زمینه استفاده از مهارکنندههای فیزیکی است.
روش: این پژوهش یک مداخله نیمه تجربی است. جامعه پژوهش، پرستاران کارشناس شاغل در بخشهای مراقبت ویژه ترومای شهر کرمان بودند. حجم نمونه 66 نفر محاسبه و نمونهگیری آسان انجام گردید. نمونههای مورد مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و در هر گروه 33 پرستار قرار گرفت. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش دانش، پرسشنامه سنجش نگرش (APRU) و پرسشنامه خود اظهاری سنجش عملکرد (PPRU) پرستاران در زمینه مهارکنندههای فیزیکی است که یک بار قبل از برگزاری برنامه آموزشی توسط همه اعضای نمونه تکمیل شد. سپس برنامه آموزشی در زمینه کاربرد مهارکنندههای فیزیکی برای گروه مداخله ارایه شده و 2 هفته پس از آن مجدداً همان پرسشنامهها توسط گروه مداخله پاسخ داده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS v.18 و آزمونهای t (زوج و مستقل) و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که پس از اجرای برنامه آموزشی بهبود معناداری در نمرات دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<) و عملکرد خوداظهاری (001/0p<) گروه مداخله در زمینه استفاده از مهارکنندههای فیزیکی ایجاد شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشاندهنده سطحی از دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه کاربرد مهارکنندههای فیزیکی است که نیاز به اجرای برنامه آموزشی را آشکار ساخته و برگزاری چنین برنامههایی میتواند موجب بهبود قابل توجه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران گردد
Introduction: Physical restraints are commonly used in ICUs to manage patient agitation, ensure patient safety, and prevent patient fall and patient interruption in medical and nursing care interventions. But there are many physical and psychological negative outcomes related to their use. Nurses are the key decision makers in the application of physical restraints to patients. Thus, educational programs regarding physical restraints must be considered to enhance nurses' knowledge, correct their attitude and improve their practice and consequently improve the quality of patients’ care. This study aimed at examining the effect of education program on critical care nurses’ attitudes towards, knowledge about and practice regarding the application of physical restraint.
Method: In this quasi experimental study 66 nurses working in traumatic ICUs in Kerman recruited using convenience sampling. Participants were randomly assigned in two control and intervention groups and each group included 33 persons. The study questionnaire consisted of four parts: 1) background information 2) Self-designed questionnaire to assess nurses’ knowledge about physical restraint 3) Attitudes of Physical Restraint Use (APRU) to examine the nurses’ attitude towards physical restraints. 4) Practice of Physical Restraint Use (PPRU) to evaluate nurses’ practice regarding physical restraints. Prior to education program implementation, the questionnaire completed by all of the participants. Then an education program conducted for intervention group and after 2 weeks, that questionnaires completed by intervention group again. Data was analyzed using SPSS v.18 and paired t-test, independent t-test and Pearson correlation.
Results: After the completion of the education program results showed a significant improvement in the intervention group in terms of knowledge (P<0.001), attitude (P<0.001) and practice (P<0.001) related to physical restraints.
Conclusion: Findings indicated the level of nurses’ knowledge, attitude and practice that demonstrated the need to provide an education program on physical restraint. These programs can significantly improve the nurses’ knowledge, attitude and practice.
آموزش، بخش مراقبتهای ویژه، مهارکنندههای فیزیکی
Intensive care units, education, physical restraint
31
38
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-51-5&slc_lang=fa&sid=1
H
Hooseinrezaee
حکیمه
حسین رضایی
10031947532846003598
10031947532846003598
No
Midwifery, Kerman University
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
E
Nouhi
عصمت
نوحی
10031947532846003599
10031947532846003599
No
Midwifery, Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
S
Taher harikandee
سیده صغری
طاهر هریکندیی
mz.taher89@gmail.com
10031947532846003600
10031947532846003600
Yes
Midwifery, Kerman University
دانشگاه علوم پزشکی کرمان