2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
4
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
Effectiveness of blended learning on critical thinking skills of nursing students
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، توجه تکنولوژی را به سوی نیازهای انسان برده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، مهارتهای تفکر انتقادی است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیر استفاده از یادگیری تلفیقی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری مغفول مانده است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از یادگیری تلفیقی، بر پرورش مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بوده است.
روش: محققان در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده کردهاند. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل میداد که از این جامعه دو کلاس به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST) بود. در اجرای پژوهش ابتدا آزمون مهارتهای تفکر انتقادی برای هر دو گروه (آزمایش و کنترل) اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی با یادگیری تلفیقی و گروه کنترل به صورت حضوری آموزش دیدند. در آخر ترم پسآزمون مهارتهای تفکر انتقادی برای هر دو گروه اجرا شد. در نهایت نمرات حاصل از آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بین میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی در دو گروه آزمایشی و کنترل، قبل از مداخله آموزشی تفاوت معناداری نبود (گروه کنترل: 93/10، گروه آزمایش (25/11). نتایج بعد از مداخله آموزشی نشان داد که میزان نمره مهارتهای تفکر انتقادی گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل (میانگین گروه آزمایش: 41/13 و گروه کنترل: 16/11) افزایش یافته است (001/0p<).
نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش نشان داد که یادگیری تلفیقی بر مهارتهای تفکر انتقادی و زیرمؤلفههای تحلیل، ارزشیابی و استنباط تأثیر معناداری دارد اما بر مؤلفههای استدلال استقرایی و قیاسی تأثیر معناداری نداشت. بنابراین استفاده از یادگیری تلفیقی در آموزش، یکی از عوامل مهم رشد و شکوفاییدهنده مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری است، پس توصیه میشود دانشگاهها و اساتید از این روش آموزشی بیش از پیش بهره گیرند.
Introduction: Rapid growth of information and communication technology (ICT) has taken the attention of technology into human needs. One of the basic needs of mankind is critical thinking which has an effective role in the growth and evolution of individual and mankind’s civilization. The influence of many variables on critical thinking has been studied without considering the effect of using blended learning on critical thinking skills among nursing students. Therefore, this research aims to investigate the effects of using blended learning on nursing students’ critical thinking.
Method: This was a Quasi-experimental study. The study population was nursing students from Ardabil University of Medical Sciences, Ardebil, Iran. We have chosen two classes using convenience sampling. The tools that have been used in this research were California Critical Thinking Skills Test Form B (CCTST). At the beginning of the study, the questionnaire of critical thinking was accomplished for both control and experimental groups. The experimental group was taught by blended learning method and control group which was taught by face to face method. At the end of the semester, post test of critical thinking skills was accomplished for both groups. Data were analyzed using ANCOVA.
Results: There was no significant difference in the mean score in the critical thinking skills between the control and experimental groups before the intervention (control group: 10.93, experimental group 11.25). Results after intervention shown that the score of critical thinking experimental group has significantly increased in comparison with control group’s score (P<0.001).
Conclusion: The results of this study have shown that blended learning has significant impact on critical thinking skills and sub-components of analysis, evaluation, and inferential, but it has not significant impact on component of inductive and deductive thinking. So, using of blended learning is one of the important factors of development and prosperity of nursing students’ critical thinking skills. Thus, it is recommended to use this method in educational systems.
آموزش، یادگیری تلفیقی، یادگیری الکترونیکی، مهارتهای تفکر انتقادی، تحلیل
Instruction, blended learning, e-learning, critical thinking skills, analysis
49
59
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-51-7&slc_lang=fa&sid=1
B
Hajrezayi
بهار
حاجرضایی
10031947532846003604
10031947532846003604
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
H
Roshani alibinasi
حسن
روشنی علیبنهسی
10031947532846003605
10031947532846003605
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
M
Shahalizade
محمد
شاهعلی زاده
10031947532846003606
10031947532846003606
No
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور
M
Zeynali
مریم
زینالی
10031947532846003607
10031947532846003607
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
M
Badali
مهدی
بدلی
badalimehdi24@yahoo.com
10031947532846003608
10031947532846003608
No
Tarbiat Modarres University
دانشگاه تربیت مدرس