2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1391
8
1
gregorian
2012
11
1
1
1
online
1
fulltext
fa
تجارب و دیدگاههای دانشجویان پرستاری در مورد خصوصیات مربی بالینی در ارزشیابی بالینی
Nursing students` experiences and perspectives on the clinical characteristics of instructors` in clinical evaluation
تخصصي
Special
کیفی
Qualitative-Research
مقدمه: در آموزش بالینی پرستاری، دانشجویان از نظر میزان دستیابی به برآیندهای آموزش بالینی مورد ارزشیابی قرار میگیرند. ارزشیابی دانشجویان اساساً بر عهده مربیان پرستاری میباشد. فرآیندی که همواره، هم برای مربیان و هم دانشجویان چالش برانگیز بوده است. دانشجویان به عنوان افراد تحت ارزشیابی دارای تجربیات و نقطه نظراتی در این زمینه میباشند که توجه به آنها اهمیت به سزایی دارد. هدف از انجام این پژوهش تبیین تجارب و دیدگاههای دانشجویان پرستاری در ارتباط با خصوصیات مربی در ارزشیابی بالینی میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان ترم 4 تا 8 پرستاری دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران بودند. نمونهگیری به صورت مبتنی بر هدف انجام شد. گردآوری دادهها از طریق جلسات گروه متمرکز صورت گرفت که در نهایت 40 دانشجوی پرستاری در 6 گروه متمرکز در پژوهش شرکت نمودند. یافتهها: طی تحلیل دادهها 3 درونمایه و 7 طبقه پدیدار شدند. درونمایهها و طبقات استخراج شده شامل موضوعات حرفهای (صلاحیت، حضور و مشارکت، مهارت بازخورد و ارزشیابی)، ویژگیهای فردی (علاقه، احترام و حمایت) و ضرورتهای ارزشیابی (عدالت، ارزشیابی عملی) میباشند. نتیجهگیری: تعیین چگونگی پیشرفت دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی از نقشهای مهم و پرچالش مربی بالینی میباشد. خصوصیات و رفتارهای مربی بر فرآیند یادگیری و ارزشیابی دانشجویان پرستاری در محیطهای بالینی تأثیرگذار است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان دیدگاههای روشنی در مورد این موضوع مهم دارند. آنان تجارب و دیدگاههای خود را از خصوصیات مربی در ارزشیابی بالینی مورد بحث قرار داده و چالشهایی را که در این ارتباط با آن روبهرو هستند بیان نمودند. مسأله مهم این است که توجه به بیانات دانشجویان به عنوان افراد تحت ارزشیابی، به کاهش مشکلات موجود در این زمینه کمک خواهد نمود و توجه به دیدگاهها و تجربیات آنان توسط افراد دستاندرکار آموزش بالینی و به خصوص مربیان اهمیت بسیاری دارد.
Introduction: During clinical education, students are evaluated to ensure their success in achieving clinical learning’s outcomes. Evaluation as an important role of nurse instructors brings challenges to both students and instructors. Students’ perspectives have a crucial importance in improving the quality of the evaluation process in the educational system. The purpose of this study was to determine nursing students` experiences and perspectives on the clinical characteristics of instructors` in clinical evaluation. Methods: A qualitative design using a content analysis approach was used to gather and analyze data. A purposive sampling method was utilized to choose 40 nursing students from schools of nursing and midwifery in Tehran, Iran. Six semi-structured focus group interviews were held with the students to collect data. Results: Three themes and seven subthemes were developed during data analysis: “professional issues” (competency, presence and engagement, skill of feedback and evaluation), “personal characteristics” (interest, respect and support), evaluation necessities (justice, practical evaluation). Conclusion: Evaluation of nursing students` in clinical practice is one of the most important and challenging roles of nurse instructors. Attending to students’ perspectives can help remove barriers to the implementation of a high quality evaluation process.
دانشجوی پرستاری, مربی پرستاری, آموزش بالینی, ارزشیابی
Nursing student, nurse instructor, clinical education, evaluation
1
13
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=1
mehrnoosh
pazargadi
مهرنوش
پازارگادی
100319475328460014142
100319475328460014142
No
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی
tahereh
Ashktorab
طاهره
اشک تراب
100319475328460014143
100319475328460014143
No
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی
Sharareh
Khosravi
شراره
خسروی
shararehkh2011@yahoo.com
100319475328460014144
100319475328460014144
Yes
shahid beheshti ums
د ع پ شهید بهشتی