2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
4
3
online
1
fulltext
fa
سلامت عمومی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی
General health in nursing and midwifery students and its relationship with academic achievement
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: دانشجویان گروه علوم پزشکی به علت شرایط تحصیلی شان بیش از سایر دانشجویان گروه های دیگر، در معرض آسیب سلامت عمومی و اختلالات روانی قرار دارند. توجه به سلامت این گروه دانشجویان، از جهت ارتقای توان علمی، عملی و پیشرفت تحصیلی شان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی وضعیت سلامت عمومی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت انجام شد.
روش: این مطالعه همبستگی به روش سرشماری، بر روی کلیه دانشجویان مامایی و پرستاری مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت، در نیمسال دوم 92-1391 انجام گرفت. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه ای در دو قسمت مشخصات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (t-test و ضریب همبستگی پیرسون)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سلامت عمومی دانشجویان مامایی و پرستاری به ترتیب 22/11± 85/22 و 8/10± 20/48 بود. بین میانگین نمره سلامت عمومی در دانشجویان رشته پرستاری و مامایی، اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (p=0/03). بین نمره کل سلامت عمومی دانشجویان مامایی و پرستاری با میانگین معدل آنان، همبستگی آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه گیری: خوشبختانه، نتایج پژوهش حاکی از آن است که، اکثریت دانشجویان مامایی و پرستاری در وضعیت سلامت کامل قرار دارند. جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت دانشجویان، تدارک برنامه های آموزشی و مشاوره ایی، ضروری می باشد.
Introduction: Due to their educational situations, medical students are more vulnerable to general health and mental disorders. Therefore, their health could lead to improving science, practice, and improving their education. This study aimed to investigate the general health in nursing and midwifery students and its relationship with their academic achievement at Islamic Azad University, Rasht, Iran.
Method: This was a correlational study using the census method. Participants were midwifery and nursing students who were studying at Islamic Azad University of Rasht in their second semester of academic year 2013. Data were obtained using a two parts questionnaire including demographic data and general health status based on GHQ- 28.Then data were analyzed by SPSS version 16 using descriptive and analytical statistics.
Results: The mean score and the standard deviation of general health among midwifery and nursing students were 22.85±11.22 and 48.20±10.8, respectively. There was a significant relationship between general health among midwifery and nursing students (p=0.03). However there was no significant relationship between general health and score of academic achievement in midwifery and nursing students (p>0.05).
Conclusion: The results of this study showed that the majority of nursing and midwifery students are in a state of perfect health. Consequently, providing training and counseling are necessary to maintain and improve their level of health.
پیشرفت تحصیلی، دانشجو، سلامت عمومی
Educational Status; General Health; Student
11
18
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=1
A
Namazi
آسیه
نمازی
10031947532846004712
10031947532846004712
No
Department of midwifery, Rasht Branch, Islamic Azad University Rasht, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Sh
Alizadeh
شیوا
علیزاده
gelayolalizadeh@yahoo.com
10031947532846004713
10031947532846004713
Yes
Department of midwifery, Rasht Branch, Islamic Azad University Rasht, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
S
Kouchakzadeh talami
سبحانه
کوچک زاده طالمی
10031947532846004714
10031947532846004714
No
Department of midwifery, Rasht Branch, Islamic Azad University Rasht, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران