2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
5
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه خود ارزشیابی و ارزشیابی توسط مربی در کارآموزی کودکان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1393
Comparison of Self and Instructor Evaluation of Pediatric Nursing Trainees in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> یکی از چالشهای دوران تحصیل دانشجویان پرستاری، نحوه ارزشیابی است. وارد نمودن فراگیران در فرآیند ارزشیابی یکی از روشهای معتبر سازی ارزشیابی است. این مطالعه با هدف مقایسه خود ارزشیابی و ارزشیابی توسط مربی در کارآموزی کودکان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> در این مطالعه توصیفی مقطعی، 28 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که واحد کارآموزی در عرصه کودکان را اخذ نموده بودند در سال 1393 به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ارزشیابی مهارتهای دانشجویان بود. در پایان هر روز برگههای ارزشیابی برای هر دانشجو توسط خودش و مربی تکمیل گردید و تا پایان کارآموزی این روند ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی از جمله تی زوج و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 18 انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> میانگین و انحراف معیار نمرات ارزشیابی کل در ارزشیابی مربی بالینی (81/8 ± 01/84) و در ارزشیابی دانشجو (17/6 ± 74/89) بود. آزمون تی زوج بین نمرات ارزشیابی مربی و خودارزشیابی دانشجویان اختلاف معناداری نشان نداد (161/0 = <span dir="LTR">P</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس نتایج، خود ارزشیابی دانشجویان با ارزشیابی آنان توسط مربی تقریباً مشابه و نشان دهنده این است که دانشجویان میتوانند عملکرد خود را مورد قضاوت داده و به نقاط ضعف و قوت خود نیز پی ببرند. بنابراین استفاده از این روش به همراه سایر روشهای ارزشیابی جهت کم کردن چالشهای ارزشیابی دانشجویان پیشنهاد میشود.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> During an educational course, evaluation is one of the challenges of nursing students. Including students in the evaluation process is one of the methods for validation of evaluation. This study aimed to compare self and instructor evaluation of pediatric nursing trainees in Rafsanjan University of Medical Sciences.</p>
<p><strong>Methods:</strong> In this descriptive cross-sectional study, 28 junior nursing students of Rafsanjan University of Medical Sciences attending a pediatric internship program were chosen by census method in 2015. Data collection tools included demographic questionnaire and students’ qualifying skills questionnaire. The evaluation form was completed by instructors and the students themselves at the end of the day and continued till the end of the course (day 10). Data analysis was performed with descriptive and analytical statistics including repeated measures and Pearson’s coefficient using SPSS version 18.</p>
<p><strong>Results:</strong> Means and standard deviations of the total score of instructors' evaluation and students’ self-evaluation were 84.01 ± 8.81 and 89.74 ± 6.17, respectively. No significant difference was observed between the mean score of evaluation by instructors and students’ self-evaluation (paired t-test, P = 0.161).</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> The results of instructors' evaluation and that of students were similar. This may indicate that students can judge their own performance and can realize both weak and potent points of themselves. Thus, the use of this method along with the other method is recommended to reduce students’ evaluation challenges.</p>
<p></p>
خودارزشیابی, ارزشیابی مربی, مهارتهای بالینی, دانشجویان پرستاری
Self Evaluation, Instructor Evaluation, Clinical Skills, Nursing Students
25
31
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
Tabandeh
Sadeghi
تابنده
صادقی
100319475328460013232
100319475328460013232
No
Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Fatemeh
Abdoli
فاطمه
عبدلی
abdoli_f@yahoo.com
100319475328460013233
100319475328460013233
Yes
Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Shayesteh
Esmaeilzadeh
شایسته
اسماعیلزاده
100319475328460013234
100319475328460013234
No
Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران