2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
5
3
online
1
fulltext
fa
Mentoring در آموزش دانشجویان اتاق عمل: یک مرور نظام مند
Mentoring in Training of Operating Room Students: A Systematic Review
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> نتایج تحقیقات نشان داده شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش مهارتهای اتاق عمل و عملکرد بالینی وجود دارد. به طوری که آموزشهای بالینی موجود، توانایی لازم برای انجام مهارتها را به دانشجو نمیدهد. یکی از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورینگ میباشد. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش منتورینگ در آموزش دانشجویان اتاق عمل انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی <span dir="LTR">IranMedex, SID and Magiran</span> و انگلیسی <span dir="LTR">PubMed, Ovide, Elsevier, ProQuest</span> و با کلید واژههای منتور، منتی، منتورینگ، منتورشیپ، اتاق عمل، جراحی از سال 2001 تا 2015 انجام شد، تمام مقالات و مطالعات مرتبط با منتورینگ جمع آوری شد که 342 مقاله بود. از این تعداد فقط 27 مقاله در مورد استفاده از منتورینگ در اتاق عمل بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> از 27 مقالهای که مرور شد 18 مقاله پژوهشی و 9 مقاله مروری و در دوتم بود. تمها شامل 1- اعضاء هیأت علمی و کارشناسان اتاق عمل به عنوان منتور در آموزش دانشجویان اتاق عمل 2- اهمیت منتورینگ و ایجاد شایستگی بالینی در افراد تازه وارد به اتاق عمل بود. اکثر مطالعات مروری در مورد اهمیت استفاده از منتورینگ در آموزش تکنیکها و روشهای ویژه جراحی و مراقبتهای حین، قبل و بعد از آن بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> رویکرد منتورینگ بر ارتقاء سطح شایستگی بالینی دانشجویان اتاق عمل مؤثر است. پیشنهاد میشود این روش در آموزش بالینی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی استفاده گردد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p></p>
<p><strong>Introduction:</strong> The research results showed that there was a relatively large gap in training operating room skills and clinical practice, so that clinical training did not enable students to perform the required tasks. One of the new approaches in training is a mentoring program. The aim of this study was to review mentoring of operating room students.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This study was a Systematic Review of Persian and English data including those available in PubMed, Ovide, Elsevier, ProQuest, IranMedex, SID, and Magiran databases, searched using key terms such as mentor, mentee, mentoring, mentorship, operating room, and surgery from 2001 to 2015. All articles and studies about mentoring were retrieved, which included 342 articles. Of this number, only 27 articles were about the use of mentoring in the operating room.</p>
<p><strong>Results:</strong> In total, 27 articles were analysed including 18 research articles and nine review articles in two themes. Themes included: 1- Faculty and surgical technologists act as mentors for operating room students 2- Important mentoring strategies and creating clinical competency in newcomers to the operating room.</p>
<p><strong>Conclusions:</strong> Mentoring approach effects improvement of clinical competency in operating room students. It is suggested for this method to be used in the training of medical and paramedic students.</p>
<p></p>
منتور, منتی, منتورینگ, منتورشیپ, اتاق عمل
Mentor, Mentee, Mentoring, Mentorship, Operating Room
47
54
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=1
Neda
Mirbagher Ajorpaz
ندا
میرباقر آجرپز
100319475328460013241
100319475328460013241
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
Mansoureh
Zagheri Tafreshi
منصوره
زاغری تفرشی
m.z.tafreshi@sbmu.ac.ir
100319475328460013242
100319475328460013242
Yes
Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
Jamileh
Mohtashami
جمیله
محتشمی
100319475328460013243
100319475328460013243
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
Farid
Zayeri
فرید
زایری
100319475328460013244
100319475328460013244
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران