2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
6
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه رفتارهای پرخطر، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی، خانوادههای جایگزین و عادی شهر بندرعباس
The compare risky behavior, communication skills and self-efficacy between adolescences of orphanage, replacement families and normal families in Bandar Abbas
عمومى
General
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه: فرزندانی که در محیط خانواده پرورش مییابند، در آینده افراد مقاومی در برابر مشکلات زندگی هستند. از این رو این پژوهش باهدف مقایسه رفتارهای پرخطر، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی، خانوادههای جایگزین و عادی انجام شد.<br>
روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی_مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 12 تا 18 سال ساکن در پرورشگاه، خانوادههای جایگزین و خانوادههای عادی بندرعباس در سال 1394 بودند. نمونه این پژوهش متشکل از 150 نوجوان بود که 50 نوجوان پرورشگاهی و 50 نوجوان خانوادههای جایگزین به روش نمونهگیری هدفمند و 50 نوجوان خانوادههای عادی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفتهشده، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مقیاس خودکارآمدی عمومی و آزمون مهارتهای ارتباطی کوئیندام بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و SPSS22 استفاده شد.<br>
یافتهها: میانگین و انحراف معیار رفتارهای پرخطر در نوجوانان پرورشگاهی 85/5±04/118، خانوادههای جایگزین 21/5±14/110 و خانوادههای عادی 06/6±82/109، مهارتهای ارتباطی در نوجوانان پرورشگاهی 19/6±17/111، خانوادههای جایگزین 62/7±11/122 و خانوادههای عادی 42/6±03/121 و خودکارآمدی در نوجوانان پرورشگاهی 84/3±33/53، خانوادههای جایگزین 01/4±39/61 و خانوادههای عادی 26/3±20/63 است. بین نوجوانان خانوادههای عادی و خانوادههای جایگزین در رفتارهای پرخطر، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین نوجوانان خانوادههای عادی و خانوادههای جایگزین با نوجوانان پرورشگاهی در رفتارهای پرخطر، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p).<br>
نتیجهگیری: وقوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان پرورشگاهی بالاست. مهارتهای ارتباطی آنان ضعیف و ادراکشان از خودکارآمدی پایین است. بنابراین، تدوین برنامهها و انجام آموزشهایی در جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر و افزایش مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی نوجوانان پرورشگاهی حائز اهمیت است.<br>
<strong>Introduction:</strong> Children who are rising up in family environment are resilience to facing life problems. Therefore this study was done aimed to compare risky behavior, communication skills and self-efficacy between adolescences of orphanage, replacement families and normal families.<br>
<strong>Methods</strong>: Descriptive and causal-comparative analysis has been used as research method. The statistical population included all adolescents 12 to 18 years living in the orphanage, replacement families and normal families of Bandar Abbas in 2015. The sample of this study was 150 adolescent that were selected 50 orphanage adolescent and 50 adolescent of replacement families by purposive sampling and 50 adolescent of normal families by random sampling. Iranian Adolescents Risk Scale, General Self-Efficacy Scale and Queendom Communication Skills Test were used for gathering data. Multiple-way analysis of variance and SPSS software were used for analyzing the data.<br>
<strong>Results:</strong> Mean and standard deviation of risky behavior in adolescences of orphanage were 118/04±5/85, replacement families 110/14±5/21 and normal families 109/82±6/06, communication skills in adolescences of orphanage were 111/17±6/19, replacement families 122/11±7/62 and normal families 121/03±6/42 and self-efficacy in adolescences of orphanage were 53/33±3/84, replacement families 61/39±4/01 and normal families 63/20±3/26. There wasn't a significant difference between adolescents of normal families and replacement families in risky behaviors, communication skills and self-efficacy (p> 0/05), but there was a significant difference between adolescences of normal families and replacement families with orphanage adolescences in risky behaviors, communication skills and self-efficacy (p< 0/05).<br>
<strong>Conclusion</strong>: The occurrence of risky behaviors is high in orphan adolescents. Also, orphan adolescents have weak communication skills and their perception of self-efficacy is low. Therefore, it is important to develop programs and conduct trainings to prevent risky behaviors as well as increase communication skills and self-efficacy in adolescences of orphanage.<br>
<br>
<br clear="all" >
رفتار پرخطر, ارتباط, خودکارآمدی, پرورشگاه, نوجوانان
risky behavior, communication, self-efficacy, orphanage, adolescences.
54
61
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-764-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Rezaie
الهام
رضایی
10031947532846009992
10031947532846009992
Yes
Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
Kobra
Haji Alizadeh
کبری
حاجی علیزاده
ph_alizadeh@yahoo.com
10031947532846009993
10031947532846009993
No
Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران