2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
6
6
online
1
fulltext
fa
تاثیر بکارگیری آموزش به شیوه گروه همتایان بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
Effect of using Peer Assisted Learning approach on clinical self-efficacy of nursing students in Islamic Azad University of Tehran Medical Sciences branch
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
مقدمه:آموزش و یادگیری از همتایان یک مداخله آموزشی موثر برای دانشجویان علوم سلامت در محیطهای بالینی است. یادگیری از طریق همتایان موقعیتی است که در آن افراد از گروههای اجتماعی یکسان که معلم حرفهای نیستند به یادگیری کمک کرده و خود نیز توسط تدریس، میآموزند. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر بکارگیری آموزش به شیوه گروه همتایان بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری در عرصههای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران بوده است.<br>
روش کار:این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخله- کنترل و با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. نمونه گیری از نوع سرشماری و شامل 150 نفر بود. این افراد بصورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و گروه کنترل با روش متداول(توسط مربی بالینی) و گروه مداخله توسط همتا (دانشجوی عرصه) آموزش بالینی را به مدت 3 هفته گذراندند. گردآوری دادهها شامل پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری روانسنجی شده توسط چراغی و همکاران با مقیاس لیکرت 4 گزینهای در 4 حیطه بود. پرسشنامه قبل و بعد از کارآموزی توسط تمامی دانشجویان تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی) و استنباطی (آزمون t مستقل، کای دو و آنالیز کوواریانس) استفاده شد. در این مطالعه 05/0p˂ معنیدار در نظر گرفته شد.<br>
یافته ها:یافتههای توصیفی نشان میدهد با ریزش 9 نفر، در نهایت 141 دانشجوی پرستاری در دو گروه مداخله (68 دانشجو) و در گروه کنترل (73 دانشجو) شرکت داشتند. دانشجویان دو گروه از لحاظ سن، جنسیت و محل سکونت(بومی و غیر بومی) تفاوت معناداری نداشتند. نتایج مفروضههای کوواریانس نشان داد که با توجه به عدم تخطی از مفروضه خطی بودن، همگنی شیب رگرسیون مورد بررسی و همسانی واریانس دادههای گروههای مورد بررسی، فرضیه پژوهشی مورد تایید قرار گرفت (00/0p˂ ) و آموزش به شیوه گروه همتایان بر افزایش خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری تاثیر داشته است.<br>
نتیجه گیری: به نظر میرسد بکارگیری آموزش به شیوه گروه همتایان میتواند با افزایش حس خودکارآمدی بالینی در دانشجویان، در ارتقای ابعاد مراقبتی بیمار موثر باشد.<br>
<strong>Introduction</strong>:Teaching and learning from peers is an effective educational intervention for health science students in clinical settings. Peer assisted learning is a situation in which people of an equal social group, who are not professional teachers help others to learn and they learn during teaching at the same time. The aim of this study was investigating the effect of using Peer Assisted Learning approach on clinical self-efficacy of nursing students in selected fields of Islamic Azad University of Medical Sciences in Tehran.<br>
<strong>Method:</strong>This study was a quasi-experimental and case-control research. Sampling was Census method and included 150 people. These subjects were divided into two groups of case and control by simple random sampling; the control group with conventional methods (by clinical instructor) and case groups by peer learning, experienced clinical education for 3 weeks. Data collection tool was included psychometric questionnaires by Cheraghi and et.al to assess self-efficacy in clinical practice with 4-point Likert scale in 4 domains. All students completed questionnaires before and after training. For data analysis were used software SPSS (Ver22) in descriptive level (measure of central tendency) and inferential statistics (independent t test, Chi-square and covariance analysis). In this study P˂0.05 was considered significant.<br>
<strong>Results</strong>:Descriptive findings show that with the loss of 9 people, 141 nursing students participated in the case group (68 students) and in the control group (73 students) finally. Students of the two groups did not differ significantly in terms of age, gender and habitat (native and non-native). The results of covariance assumptions showed that due to non-violation of the linear assumption, the homogeneity of the studied regression slope and the variance consistency of the data of the under study groups, research hypothesis have been confirmed(p<0.00). Peer assisted learning approach had an impact on increasing the clinical self-efficacy of nursing students.<br>
<strong>Discussion</strong>:It seems that the use of Peer Assisted Learning approach has been effective in improving patient care dimensions by increasing the self-efficacy of students.<br>
آموزش همتا, خودکارآمدی بالینی, پرستاری, دانشجویان پرستاری
Peer Assisted Learning, Clinical Self Efficacy, Nursing, Nursing Students.
8
15
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-461-1&slc_lang=fa&sid=1
Samaneh
Parchebafieh
سمانه
پارچه بافیه
parchebafieh_s@yahoo.com
10031947532846009998
10031947532846009998
Yes
گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mahboobe
Safavi
محبوبه
صفوی
parchebafieh_s@yahoo.com
10031947532846009999
10031947532846009999
No
, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Soheila
Mashouf
سهیلا
مشعوف
parchebafieh_s@yahoo.com
100319475328460010000
100319475328460010000
No
, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Shiva
Salehi
شیوا
صالحی
parchebafieh_s@yahoo.com
100319475328460010001
100319475328460010001
No
, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Simin
Esmaeilpour Zanjani
سیمین
اسماعیل پور زنجانی
parchebafieh_s@yahoo.com
100319475328460010002
100319475328460010002
No
, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Hooman
Bakhshandeh
هومن
بخشنده
parchebafieh_s@yahoo.com
100319475328460010003
100319475328460010003
No
Epidemiologist. Rajaie Cardiovascular Medical and Research Center, Tehran, Iran
مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی. تهران، ایران