2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
7
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه روش آموزش حل مسئله و مشارکتی بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اراک
Comparison of problem solving and participatory teaching methods on clinical learning, anxiety and satisfaction of nursing students in Arak University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشی-کمی
Quantitative-Research
<br>
مقدمه: با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری، نیازمند استفاده از روش­هایی هستیم که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سه روش آموزشی حل مسئله، مشارکتی و رایج بر یادگیری بالینی، اضطراب و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.<br>
روش کار : این پژوهش نیمه تجربی در فاصله سال­های 1394 تا 1396 در بخش­ های ویژه، بیمارستان امیرالمومنین اراک انجام شد. افراد تحت پژوهش تعداد 60 دانشجوی رشته کارشناسی پرستاری بودند که به روش تصادفی بلوک­بندی شده­ی ثابت انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 20 نفره تقسیم و وارد مطالعه شدند. پس از اجرای پیش­آزمون دانشجویان گروه کنترل به روش رایج و گروه­های مداخله، یک گروه به روش مشارکتی و گروه دیگر به روش حل مسئله به مدت 9 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد و پرسشنامه­های (اشپیل برگر و پژوهش­گر ساخته) تکمیل شد. در نهایت داده­ ها با نرم افزار spss نسخه 16 آمار توصیفی و استنباطی (آنالیزواریانس، کای اسکوئر، کروسکال والیس، ویلکاکسون، تست دقیق فیشر) آنالیز شدند.<br>
یافته ها: میانگین­ های نمره یادگیری در سه گروه آموزشی بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف معنادار آماری داشت(0001/0=p ) به گونه­ای که بعد از مداخله میانگین نمره یادگیری در روش حل مسئله و مشارکتی بالاتر از روش معمول بود. درحالی­ که بین میانگین رضایت در سه گروه و اضطراب آشکار بعد از مداخله در سه گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد(p>0.05) اما تفاوت آماری معنی­داری بین اضطراب نهان در سه گروه وجود داشت.<br>
نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دو روش آموزش حل مسئله و مشارکتی باعث ارتقاء مهارت­های بالینی و کاهش اضطراب دانشجویان شده است؛ لذا پیشنهاد می­شود جهت ارتقاء یادگیری بالینی دانشجویان از این دو روش در آموزش بالینی نیز استفاده شود.
<div><strong>Introduction: </strong>Regarding the importance of nursing education promotion, there is a need to use methods that have the ability to create knowledge and skills in students. This study aimed to assess the effect of education (problem base learning, cooperative training and routine approach to clinical education) on critical care nursing students' clinical learning, anxiety and satisfaction.<br>
<strong>Methods: </strong>This quasi-experimental study performed in the intensive care unit (ICU) of Amir Al Moemenin hospital in Arak, Iran, during 2015-2017. The subjects were 60 nursing students who were selected via Fixed blocked randomization method and randomly were allocated into three groups (60 subjects). After the administration of pretest, students in control group were educated using common method; in one of the experimental groups, the cooperative learning and for other experimental group, problem- based learning was used for 9 days. Then, the three groups completed the questionnaires at the end of education again. Finally, data were analyzed using SPSS version 16 (analysis of variance, Chi-square, Kruskal-Wallis, Wilcoxon, Fisher).<br>
<strong>Results: </strong>The mean total score of the learning was significantly difference among three groups after the intervention. after intervention, the mean of learning was in problem based solving and collaborative learning higher than usual method. There was no significant difference between means of satisfaction and anxiety in three teaching methods.<br>
<strong>Conclusion: </strong>It seems that two methods of problem-based learning and cooperative training enhanced clinical skills of students. Therefore, it is recommended to use these two methods to enhance students’ clinical learning.</div>
دانشجویان پرستاری, حل مسئله, یادگیری مشارکتی, اضطراب, رضایت مندی
Problem-based education, Cooperative learning, nursing students, anxiety and satisfaction
55
63
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-911-1&slc_lang=fa&sid=1
masomeh sadat
mousavi
معصومه سادات
موسوی
ms_mousavi2012@yahoo.com
100319475328460010524
100319475328460010524
No
Faculty of Nursing & Midwifery,Isfahan University of Medical Sciences. Isfahan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران
mokhtar
mahmoudi
مختار
محمودی
mahmodimokhtar85@gmail.com
100319475328460010525
100319475328460010525
Yes
school of Nursing and Midwifery, Iran university of Medical science. IRAN
دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده ی پرستاری و مامایی، تهران،ایران
Davood
Hekmat pou
داود
حکمت پو
hekmatpou@yahoo.com
100319475328460010526
100319475328460010526
No
Faculty of Nursing & Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشکده ی پرستاری و مامایی، اراک- ایران
Parvaneh
Asgari
پروانه
عسگری
p_marjan@ymail.com
100319475328460010527
100319475328460010527
No
school of Nursing and Midwifery, Tehran university of Medical science. TEHRAN, IRAN
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران- ایران