2 Journal of Nursing Education
آموزش پرستاری
3 JNE
Medical Sciences
http://jne.ir
1
admin
2322-3812
2322-4428
8
10.22034/jne
14
8888
13
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
8
2
online
1
fulltext
fa
راهبردهای کاهش شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری؛ مرور یکپارچه
Strategies for Reducing Theory Practice Gap in Nursing Education: An Integrative Review
عمومى
General
مروری
Review
مقدمه: با توجه به ماهیت حرفه پرستاری، فرایند آموزش مبتنی بر دو بخش تئوری و عمل می باشد. برای تربیت پرستاران توانمند جهت ارائه مراقبت اصولی متناسب با استاندارد های سلامت، توجه به هر دو بخش ضروری است. این در حالی است که شکاف بین تئوری عمل به عنوان یکی از چالش های مطرح شده در بحث آموزش پرستاری می باشد. به طوری که رویکردهای مطالعات در حوزه آموزش پرستاری نیز متمرکز بر آسیب شناسی این چالش و ارائه راهکار مناسب می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین تئوری و عمل در آموزش پرستاری انجام شد.<br>
روش کار: در این مرور یکپارچه (Integrative Review) با استفاده ازکلید واژه های آموزش پرستاری، تئوری، عمل، Nursing Education Theory, Practice جست و جوی وسیع منابع در پایگاه های علمیWOS, Pub med, Science Direct, Scopus , ,Iranmadex ,Magiran ,SID,و موتور جست جوی Google scholar از سال 2003 تا 2018، به زبان انگلیسی و فارسی انجام شد. در نهایت 7 مقاله وارد مطالعه شدند. داده ها بر اساس روش نافل و ویتمور (2005) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br>
یافتهها: بر اساس نتایج مطالعات، بازنگری برنامه درسی، ایجاد انگیزه، صلاحیت فرهنگی، ارتباط مناسب اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت های تفکر انتقادی اساتید و دانشجویان، افزایش مهارت بالینی اساتید و بهره گیری از روش های مختلف تدریس، از جمله موارد پیشنهادی برای کاهش شکاف تئوری و عمل در آموزش پرستاری بودند.<br>
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعات، اصلاح برنامه درسی، افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان و اساتید، افزایش مهارت های بالینی اساتید و استفاده از روش های مختلف تدریس، در جهت کاهش شکاف بین تئوری و عمل پیشنهاد می شود.<br>
<strong>Introduction:</strong> According to the nature of the nursing profession, the education process is based on two parts of theory and practice. To educate nurses who can provide proper care by health standards, attention to both sectors is essential. However, the gap between the theories of practice is one of the challenges posed in nursing education. So that the approaches of studies in the field of nursing education are also focused on the pathology of this challenge and provide a suitable strategy. This study aimed to provide a solution to close the gap between theory and practice in nursing education.<br>
<strong>Methods:</strong> This integrative review uses the key words of nursing education, theory, and practice, a wide search of resources at the WOS, Pub med, Science Direct, Scopus, Iranmadex, Magiran, SID and Google scholar from 2003 to 2018, in English and Persian. Ultimately, 7 articles were included. Data were analyzed based on whitehorse and Knafl (2005) strategy.<br>
<strong>Results:</strong> Based on the results of the studies, reviewing of curriculum, Motivation, cultural competence, appropriate communication between instructors and students, increasing the critical thinking skills of faculty members and students, enhancing the clinical skills of faculty members and using various educational methods, among the effective factors in reducing the gap between theory and practice in nursing education.<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to the results of the study, reviewing of curriculum, increasing the critical thinking skills of students and faculty members, enhancing the clinical skills of faculty members and using various education methods in nursing recommended.<br>
آموزش پرستاری, تئوری, عمل, راهبرد
Nursing Education, Theory, Practice, Strategy
58
64
http://jne.ir/browse.php?a_code=A-10-1002-1&slc_lang=fa&sid=1
yaser
saeid
یاسر
سعید
yasernurse84@yahoo.com
100319475328460014811
100319475328460014811
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزکی بقیه الله عج
Seyed Tayeb
Moradian
سید طیب
مرادیان
100319475328460014812
100319475328460014812
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
Batool
Nehrir
بتول
نحریر
100319475328460014813
100319475328460014813
No
Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
Morteza
Khaghanizade
مرتضی
خاقانی زاده
khaghanizade@bmsu.ac.ir
100319475328460014814
100319475328460014814
Yes
Behavioral Sciences Research Center and Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران