[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 54-62 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری
فردین عزیزیان ، ناهید رامک ، خانم فهیمه وحید ، سلیمه رضایی ، علیرضا سنگانی
دکتری روانشناسی، گروه آسیب شناختی روانشناسی فرهنگی، مرکز پژوهشی علوم روانشناختی فارابی، مازندران، ایران ، sangany.psycho@gmail.com
چکیده:   (365 مشاهده)
مقدمه: در فرآیند یادگیری عوامل شناختی نقش بسیاری دارند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل در سال 1398 بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی 384 دانشجو کارشناسی پرستاری دختر دانشکده پرستاری و مامایی شهر گرگان که اهمال کار بودند، تشکیل داد. شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه به پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند، تعداد 30 دانشجو که بیشترین نمره اهمال کاری را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی ساده با توجه به قرعه در گروه­های آزمایش و کنترل گمارده شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی استفاده شد. آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی روی گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای اعمال شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرم افزار spss18 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف استاندارد درگیری تحصیلی در پیش آزمون گروه آزمایش (11/4±30/51) و کنترل (78/4±24/50) و در پس آزمون گروه آزمایش (01/4±24/79) و کنترل (88/4±19/50) بدست آمد. میانگین و انحراف استاندارد اهمال کاری تحصیلی در پیش آزمون گروه آزمایش (95/8±14/60) و کنترل (22/8±20/60) و در پس آزمون گروه آزمایش (58/5±28/34) و کنترل (24/8±96/61) بدست آمد. به طور کلی آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان در سطح 001/0P< تاثیر معنی داری دارد.
نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش تکنیک­های شبیه سازی شناختی گروهی می­تواند بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری موثر باشد. بنابراین مجریان تعلیم و تربیت در نظام آموزش پزشکی از این روش می­توانند به عنوان یک روش تسهیل کننده در یادگیری دانشجویان پرستاری استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تکنیک‌های شبیه سازی شناختی، درگیری تحصیلی، اهمال کاری تحصیلی
متن کامل [PDF 242 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizian F, Ramak N, Vahid F, Rezaee S, Sangani A. The Effectiveness of Cognitive Simulation Techniques Group Training on Academic Engagement and Academic Procrastination in Nursing Students. 3 JNE. 2020; 9 (2) :54-62
URL: http://jne.ir/article-1-1134-fa.html

عزیزیان فردین، رامک ناهید، وحید فهیمه، رضایی سلیمه، سنگانی علیرضا. تاثیر آموزش تکنیک های شبیه سازی شناختی گروهی بر درگیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1399; 9 (2) :54-62

URL: http://jne.ir/article-1-1134-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 28 queries by YEKTAWEB 4227