| وضعیت آموزش بالینی و عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399-1398 | 
								
								  | مهسا خدمتی زارع  ،    مریم آقابراری  ،    روح انگیز نوروزی نیا  ،    مائده موسوی پور  | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی البرز. ، aghabararym@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4847 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه: با توجه به نقش مهم رشته پرستاری در سیستم بهداشت و درمان کشور، توجه به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی و عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش، از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 98-99 انجام شد. 
 روش کار:این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی است که در آن به روش سرشماری، کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8 مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز وارد مطالعه شدند. ابزار گرداوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی و پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش بود. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 26 و آمار توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
 
 یافته ها:در این مطالعه در مجموع 155 دانشجوی پرستاری شرکت کردند. طبق یافته ها، در پرسشنامه بررسی وضعیت آموزش بالینی، حیطه اهداف و برنامه آموزشی با میانگین (74/0±30/3) در سطح متوسط، عملکرد مربی با میانگین (75/0±65/3) در سطح خوب، برخورد با دانشجو با میانگین (88/0±92/2) در سطح متوسط، محیط آموزشی با میانگین (88/0±75/2) در سطح متوسط و نظارت و ارزشیابی با میانگین (98/0±13/3) در سطح متوسط قرار گرفت. همچنین، در پرسشنامه عوامل موثر بر آموزش بالینی اثربخش ، میانگین نمرات کسب شده در حیطه خصوصیات فردی فراگیر (84/0±67/3)، خصوصیات فردی مدرس بالینی (92/0±59/3)، شرایط محیط بالینی (02/1±06/3)، برنامه ریزی آموزشی (02/1±26/3) و ارزشیابی بالینی (02/1±05/3) بود.
 
 نتیجه گیری:بر اساس یافته های مطالعه حاضر، وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه در سطح متوسط بود. همچنین دو حیطه خصوصیات فردی فراگیر و خصوصیات فردی مدرس بالینی، اثر بخشی بیشتری بر آموزش بالینی داشتند. پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت استانداردهای بالینی، فراهم نمودن امکانات آموزشی رفاهی، تعیین شرح وظایف مربیان و دانشجویان در بیمارستان های آموزشی، استفاده از روش های نوین آموزش بالینی و بیمارستان مجازی برای بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش بالینی لازم است.
 
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  آموزش، بالینی، دانشجویان، پرستاری، اثربخشی. | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 262 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (2223 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |