اثربخشی برنامه آموزش مداوم پرستاری در ایران: یک مرور روایتی
|
علی محمد پروینیان نسب ، نرجس خاتون طاهری  |
داﻧﺸﻜﺪه پرستاری حضرت زینب(س)، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لار ، parvinian@sums.ac.ir |
|
چکیده: (2172 مشاهده) |
مقدمه: آموزش مداوم یک جزء ضروری برای حرفه ای شدن پرستاری است. همچین پرستاران به منظور بهبود کیفت مراقبت های پرستاری به ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزش مداوم نیاز دارند. اما برای بهبود نحوه انجام و اثر بخش بودن آن تلاش های فراوانی مورد نیاز است. از این رو مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش مداوم پرستاری در ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ شد.
روشکار: مطالعه در سال 1400 به صورت مروری روایتی انجام شد. مطالب از جستجوی منابع کتابخانه ای، اینترنتی و جستجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی SID، Irandoc، Iranmedex، Magiran و Medlib از سال 1399-1384 با استفاده از جستجوی کلید واژههای آموزش مداوم، آموزش ضمن خدمت، و بازآموزی استخراج شد. در مجموع 62 مقاله مرتبط با هدف که در ایران کار شده بودند، پیدا شد. پس از بررسی عناوین مقالات و چکیده و ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از چک لیست استروب 14 مقاله برای تدوین این مقاله مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: از 62 مقاله مرتبط با هدف 14 مقاله وارد مطالعه شد. در طی برسی انجام شده از دیدگاه پرستاران جهت ارتقاء اثربخشی برنامه آموزش مداوم در پرستاری در چهار حیطه کلی دانش، مهارت و عملکرد، نیاز سنجی، رضایتمندی و اجرا نتایج حاصل شد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که برای اثربخشی بهتر، لزوم ایجاد تغییرات در چهار حوزه دانش، مهارت و عملکرد، نیاز سنجی، رضایتمندی و اجرا ضروری به نظر می رسد. برنامه آموزش مداوم پرستاری باید براساس نیاز سنجی باشد و از روش های تعاملی جهت بهره وری استفاده شود. همینطور برای ایجاد رضایت مندی در پرسنل پرستاری، رﻋﺎﻳﺖ اﺻﻮل آﻣﻮزش ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی و اﺟﺮای اﻳﻦ آﻣﻮزش ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﻤن ارﺗﻘﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ، اﻣﻜﺎن دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻏﺎﻳﻲ آﻣﻮزشﻫﺎ را نیز ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش مداوم، آموزش ضمنخدمت، پرستاری، اثربخشی، مرور روایتی. |
|
متن کامل [PDF 297 kb]
(1043 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1401/5/6 | انتشار: 1401/7/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|