بررسی تاثیر اجرای برنامه ی توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز
|
زهرا درویشی ، شهلا محمدزاده زرنکش ، شیوا صالحی |
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Salehi.shiva@yahoo.com |
|
چکیده: (1844 مشاهده) |
مقدمه: بیماران تحت همودیالیز به خاطر محدودیت ها، فشارهای روانی و کمبودهای حمایتی-اجتماعی از کیفیت زندگی پایین تری برخوردار می باشند که باید در مداخلات پرستاری به آن توجه شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه ی توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون بوده و جامعه آماری آن کلیه بیماران بخش های همودیالیز بیمارستان های امام رضا (ع) و امام خمینی (ره) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمه ی اول سال 1400 بودند. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 70 بیمار انتخاب و به صورت تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای گروه مداخله، 6 جلسه ی آموزش توانمندسازی به روش بازخورد محور همراه با پیگیری یک ماهه تلفنی برگزار شد. نمونهها قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران کلیوی را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار آماری SPSS21 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک تفاوت آماری معنی داری نداشتند. میانگین نمرات کیفیت زندگی بیماران قبل از مداخله در گروه مداخله ۷۸/۳ ± 18/۳۶ و در گروه کنترل 95/۳ ± 76/۳6 بود که تفاوت آماری معنی داری نداشت (54/0=P) که بعد از مداخله در گروه مداخله به ۶0/۳ ± 9۳/4۳ و در گروه کنترل به 12/۴ ± 9۸/۳۶ رسید که این تفاوت در گروه مداخله معنی دار بود و کیفیت زندگی ارتقا یافت (001/0P<).
نتیجه گیری: اجرای برنامه ی توانمندسازی به روش آموزش بازخورد محور و پیگیری تلفنی جهت رفع ابهامات و تثبیت یادگیری می تواند در ارتقای کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز مفید و موثر باشد لذا توصیه می شود که پرستاران در آموزش های خود ضمن توانمندنمودن بیماران حتما از صحت مطالب آموخته شده بازخورد بگیرند. |
|
واژههای کلیدی: توانمندسازی، کیفیت زندگی، بیمار، همودیالیز |
|
متن کامل [PDF 304 kb]
(943 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/7 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|