[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 65-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در رعایت اصول اخلاقی(وجدان کاری)دانشجویان پرستاری عرصه در دانشگاه‌های آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان)
محمدمهدی ده پهلوان ، مینا جوزی ، پروانه اباذری
استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، minajouzi@gmail.com
چکیده:   (462 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش حیاتی را در سیستم مراقبت سلامت یک کشور ایفا می‌کنند، بنابراین داشتن اصول اخلاقی و وجدان کاری در پرستاران یکی از الزامات این حرفه می‌باشد. این مطالعه‌ با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در رعایت اصول اخلاقی (وجدان کاری) دانشجویان پرستاری عرصه در دانشگاه‌های آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان) انجام شد.
روش‌ کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی تحلیلی را کلیه دانشجویان ترم هشتم دانشگاه‌های آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان) تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری به صورت سرشماری انجام شد. تعداد نمونه‌ها در بخش اول (گذشته نگر- آموزش حضوری) 112دانشجو و در بخش دوم (مقطعی–آموزش مجازی) 169دانشجو دارای شرایط ورود به پژوهش بود. جهت جمع­آوری اطلاعات از بخشی از ابزار پرسشنامه پایا و معتبر «صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری عرصه» جوزی و همکاران (1393)که دربرگیرنده بعد اخلاقی صلاحیت بالینی بود استفاده شد. جهت  تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارSPSS 24  استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات توانمندی در رعایت اصول اخلاقی (وجدان کاری) دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی نجف­آباد و اصفهان (خوراسگان) در دو دوره آموزش مجازی و حضوری تفاوت معناداری نداشت (05/0 p>).
نتیجه‌گیری: آموزش غیرحضوری که در دوران کووید 19در دانشگاه‌های آزاد نجف­آباد و خوراسگان برگزار شد دارای کیفیت بالایی بوده است به طوری که نمرات حاصل از سنجش تفاوت معناداری با دوران حضوری نداشته است که این خود نشان دهنده حرفه‌ای بودن و پیشگام بودن این دو دانشگاه در تدریس به روش آموزش مجازی می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، دانشجویان پرستاری، کارآموزی درعرصه، آموزش حضوری، آموزش مجازی.
متن کامل [PDF 405 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/12/28 | پذیرش: 1402/9/6 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehpahlevan M M, jouzi M, abazari P. Comparison of the Effect of Two Educational Methods on the Ability to Comply with Ethical Principles(Work Conscience) of Nursing Students in Islamic Azad University –Najafabad Branch and Isfahan Azad University (Khorasgan). 3 JNE 2023; 12 (5) :57-65
URL: http://jne.ir/article-1-1517-fa.html

ده پهلوان محمدمهدی، جوزی مینا، اباذری پروانه. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در رعایت اصول اخلاقی(وجدان کاری)دانشجویان پرستاری عرصه در دانشگاه‌های آزاد نجف آباد و اصفهان (خوراسگان). آموزش پرستاری. 1402; 12 (5) :57-65

URL: http://jne.ir/article-1-1517-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645