تاثیر آموزش فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی بر یادگیری فرایند پرستاری
|
اعظم زارع ، مرضیه کارگر جهرمی |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، شیراز ،ایران |
|
چکیده: (5109 مشاهده) |
مقدمه:یکی از روش های تدریس اثر بخش در پرستاری استفاده از نقشه مفهومی می باشد .پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر آموزش فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی بر یادگیری فرایند پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. 31 نفر پرستاران بخش های ویژه در مطالعه شرکت کردند. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد . شرکت کنندگان به دو گروه کنترل با 16 نفر و آزمون با 15 نفرتقسیم شدند. پژوهشگر توانمندی پرستاران را در خصوص نوشتن فرایند پرستاری با استفاده از ابزار محقق ساخته قبل و بعد از مداخله در هر کدام از گروه های کنترل و آزمون ارزیابی نمود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t) استفاده شد.
یافته ها:نمرات حاصل از ارزیابی فرایند پرستاری قبل و بعد از برگزاری جلسات آموزشی بیانگر وجود تفاوت معنادار در یادگیری فرآیند پرستاری (p<0.01) در موارد مربوط به بررسی اطلاعات عینی و ذهنی غیر طبیعی( p<0001) و تشخیص پرستاری (p<0.03) بود.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی آموزشی در یادگیری فعال فرآیند پرستاری مفید می باشد و استفاده از این روش آموزشی به یادگیری عمیق فراگیران کمک می کند.
|
|
واژههای کلیدی: پرستار، فرایند پرستاری، یادگیری، نقشه مفهومی، استراتژی آموزشی |
|
متن کامل [PDF 434 kb]
(1838 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22
|
|
|
|