[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 71-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی بر یادگیری فرایند پرستاری
اعظم زارع ، مرضیه کارگر جهرمی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، شیراز ،ایران
چکیده:   (5109 مشاهده)
مقدمه:یکی از روش های تدریس اثر بخش در پرستاری استفاده از نقشه مفهومی می باشد .پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر آموزش فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی بر یادگیری فرایند پرستاری انجام شد.
روش کار: مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. 31 نفر پرستاران بخش های ویژه در مطالعه شرکت کردند. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد . شرکت کنندگان به دو گروه کنترل با 16 نفر و آزمون با 15 نفرتقسیم شدند. پژوهشگر توانمندی پرستاران را در خصوص نوشتن فرایند پرستاری با استفاده از ابزار محقق ساخته قبل و بعد از مداخله در هر کدام از گروه های کنترل و آزمون ارزیابی نمود.  برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t) استفاده شد.
یافته ها:نمرات حاصل از ارزیابی فرایند پرستاری قبل و بعد از برگزاری جلسات آموزشی بیانگر وجود تفاوت معنادار در یادگیری فرآیند پرستاری (p<0.01) در موارد مربوط به بررسی اطلاعات عینی و ذهنی غیر طبیعی( p<0001) و تشخیص پرستاری (p<0.03) بود.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش نقشه مفهومی به عنوان یک  استراتژی آموزشی در یادگیری فعال فرآیند پرستاری مفید می باشد  و استفاده از این روش آموزشی به یادگیری عمیق فراگیران کمک می کند.
 
واژه‌های کلیدی: پرستار، فرایند پرستاری، یادگیری، نقشه مفهومی، استراتژی آموزشی
متن کامل [PDF 434 kb]   (1838 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار: 1396/7/22


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zare A, Kargar Jahromi M. The Effect of Education Nursing Process according to Conceot map on Learning of Nursing Process. 3 JNE 2017; 6 (4) :65-71
URL: http://jne.ir/article-1-414-fa.html

زارع اعظم، کارگر جهرمی مرضیه. تاثیر آموزش فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی بر یادگیری فرایند پرستاری. آموزش پرستاری. 1396; 6 (4) :65-71

URL: http://jne.ir/article-1-414-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4679