تاثیر آموزش خود مراقبتی بازخوردمحور بر تبعیت از رژیم دارویی بیماران تحت همودیالیز مرکز پزشکی خاص شرق شهر تهران
|
ولید ملکی ، رضا نوروززاده ، نسرین علایی |
استادیار پرستاری،دانشگاه شاهد ، norouzadeh@shahed.ac.ir |
|
چکیده: (340 مشاهده) |
مقدمه : از مشکلات جدی در بیماران تحت همودیالیز عدم تبعیت دارویی میباشد. روشهای آموزشی تعاملی مناسب میتواند نیازهای آموزشی بیماران را برطرف کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از رژیم دارویی بیماران تحت همودیالیز انجام گردید.
روش کار : این یک مطالعه نیمه تجربی میباشد. تعداد 60 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز بخش دیالیز مرکز پزشکی خاص شرق شهر تهران از بهمن 1401 تا شهریور ماه 1402 مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری بصورت در دسترس و گمارش تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل برگه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس 8 آیتمی تبعیت دارویی موریسکی (MMAS-8) بودند. گروه مداخله آموزش بازخورد محور را حین دیالیز طی سه جلسه هر جلسه 30 تا 45 دقیقه، دریافت کردند. گروه کنترل پس از اتمام پژوهش مداخله را دریافت نمودند. هر دو گروه 4 هفته بعد مجدداً مقیاس 8 آیتمی تبعیت دارویی MMAS-8 را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی، آزمون های پارامتریک و نا پارامتریک در نرم افزارSPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: هر دو گروه از نظر سن، تحصیلات، مدت زمان انجام همودیالیز همگن بودند (07/0=P). بعد از آموزش بازخورد محور 70 درصد بیماران همودیالیزی از تبعیت دارویی ضعیف، 7/26 درصد تبعیت دارویی متوسط و 3/3 درصد هم از تبعیت بالای دارویی داشتند. در مجموع آموزش خود مراقبتی بازخوردمحور اثر متوسط ( اندازه اثر 63/0) بر تبعیت دارویی نشان داد (002/0=P).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد آموزش بازخورد محور میتواند خود مراقبتی بیماران دیالیزی را در زمینه تبعیت از رژیم دارویی بهبود بخشد. لذا پیشنهاد میشود به منظور ارتقائ سلامت بیماران این روش آموزشی در برنامه مراقبتی منظور شود.
|
|
واژههای کلیدی: همودیالیز، تبعیت دارویی، آموزش بازخورد محور |
|
متن کامل [PDF 409 kb]
(225 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1403/3/12 | انتشار: 1403/4/10
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|