[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 79-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری: یک مرور روایتی
سعیده پیری ، نسیم علیپور ، امیر جلالی ، رستم جلالی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، ks_jalali@yahoo.com
چکیده:   (845 مشاهده)
 مقدمه: نظارت آموزشی در پرستاری یکی از جنبه­های اساسی توسعه حرفه­ای و تضمین کیفیت آموزش پرستاری است. هدف از این مقاله، بررسی اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری است تا تحقیقات و عملکرد آتی را راهنمایی کند.
روش کار: مطالعه حاضر به روش مرور روایتی روی پژوهش­های انجام شده در زمینه اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شد. جستجوی مقالات فارسی با کلید واژه­های نظارت، آموزش، دانشجو و پرستار، نظارت بالینی در پایگاه­های داده معتبر فارسی مگیران(Magiran) و موتور جستجوی گوگل اسکولار از سال 1380 تا 1402 و جستجوی مقالات انگلیسی با کلید واژه­های، *Nurs،Supervision ، Education،Clinical Mentoring ، Medical Field Study، Clinical Practicum در پایگاه­های داده معتبر انگلیسی PubMed،Science Direct ،Cochrane Library  از 1940 تا سال 2023 انجام شد. در پایان 7 مقاله(4 فارسی و 3 انگلیسی) هم­راستا با اهداف این مطالعه انتخاب و  مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: یافته­های این پژوهش نشان داد طراحی دوره­های آموزش بالینی بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی بالینی می­تواند منجر به ارتقاء مهارت­های بین­فردی، حرفه­ای و ارتباطی همچنین در مهارت­های بالینی از قبیل تشخیص و کاربرد داروهای مورد استفاده، آموزش به بیمار و همراهان، رعایت نکات ایمنی در ایزولاسیون مستقیم و معکوس، رعایت اصول صحیح پانسمان و نمونه­گیری، رگ­گیری، مشارکت تیمی، پیشگیری از عفونت، رعایت نکات ایمنی و بکا­رگیری فرآیند پرستاری، آموزش به بیمار و بستگان شود. البته رفتارهای توهین­آمیز ناظران بالینی جز تجارب منفی دانشجویان پرستاری است و نیاز است دانشجویان حمایت­هایی را از جانب ناظران بالینی دریافت کنند.
نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد که نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری موثر است، اما پیشنهاد می‌شود که مطالعات شبه­کارآزمایی بیشتری در زمینه نظارت آموزشی و عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شود.
 
واژه‌های کلیدی: مرور روایتی، عملکرد تحصیلی، نظارت آموزشی، نظارت بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 483 kb]   (235 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1403/2/8 | انتشار: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri S, Alipour N, Jalali A, Jalali R. The Effectiveness of Educational Supervision on the Performance of Nursing Students: A Narrative Review. 3 JNE 2024; 13 (1) :68-79
URL: http://jne.ir/article-1-1574-fa.html

پیری سعیده، علیپور نسیم، جلالی امیر، جلالی رستم. اثربخشی نظارت آموزشی بر عملکرد دانشجویان پرستاری: یک مرور روایتی. آموزش پرستاری. 1403; 13 (1) :68-79

URL: http://jne.ir/article-1-1574-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660