آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفههای تکلیفمحور
|
نجیبه عبادی ، شهرام رنجدوست ، محمد عظیمی |
گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، |
|
چکیده: (3489 مشاهده) |
مقدمه: یکی از استراتژیها و رویکردهای نوین آموزشی که در بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان روش مناسب جهت آموزش و یادگیری پذیرفته شده، آموزش تکلیفمحور بوده که یک سیستم جامع با دیسیپلینهای متعدد که بر مجموعهای از وظایف که فراگیران با آن روبرو هستند، تأکید دارد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر تحقیق کیفی پیرامون آموزش برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس مؤلفههای تکلیفمحور در سال 97-98 بود.
روش کار: پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون بود .پردازش دادهها در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کتب مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بود که با توجه به هدف پژوهش پنج کتاب درسی شامل کتابهای اخلاق و روابط حرفهای در پرستاری، سلامت روان کودک و نوجوانان، کودک در سنین مدرسه، طراحی نظامهای آموزشی و راهبردها و فنون طراحی آموزشی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر تکلیف بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و آموزش پرستاری احراز شد. پایایی به دست آمده با استفاده از تکنیک اجرای مجدد برای چک لسیت مذکور، 82/0 به دست آمد. در این تحقیق، واحد تجزیه و تحلیل، جمله بود.
یافته ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در کل کتابهای مدنظر تحقیق، بیشترین توجه از بین تمام مؤلفههای برنامه درسی تکلیفمحور، مربوط به شاخص آشنا کردن با اولویتهای بهداشتی جامعه با ضریب اهمیت (276/0) بود و کمترین ضریب اهمیت مربوط به شاخص انعطافپذیر بودن با مقدار (090/0) به دست آمد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر تکلیف به عنوان یک رویکرد آموزشی نوین در برنامه درسی نظام آموزش پزشکی و علیالخصوص در رشته پرستاری ایران مغفول واقع شده است با وجودی که اکثر کشورها به پیامدهای مطلوب اجرای این رویکرد آموزشی اذعان دارند و امروزه با وجودی که شمار پرستاران در سطح کارشناسی ارشد در کشور ما در حال فزونی است متأسفانه نه تنها کیفیت خدمات پرستاری به تناسب آن افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که با توجه به اهمیت هر یک از مؤلفهها و شاخصها در نظام سلامت، مؤلفههایی که در محتوای کتابهای مورد مطالعه از ضریب اهمیت و بار اطلاعاتی کمتری برخوردار بودند هم در محتوا و هم در آموزش مبتنی بر تکلیف بیشتر مورد توجه قرار گیرند. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی مبتنی بر تکلیف، دانشجویان پرستاری، مقطع کارشناسی ارشد، تکلیفمحور، مطالعه کیفی |
|
متن کامل [PDF 828 kb]
(1792 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/26 | انتشار: 1398/3/25
|
|
|
|