[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 9-18 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا و ارائه راه کارهای پیشنهادی برای ارتقاء در ایران: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی
زهرا اشرفی ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده:   (373 مشاهده)
مقدمه: امروزه مطالعات تطبیقی به عنوان یکی از بهترین شیوه­های تحقیقاتی در امور آموزشی و برنامه­ریزی مورد توجه پژوهشگران می­باشد، چرا که در آن تفاوت­ها وشباهت­های نظام­های آموزشی به منظور کشف نقاط قوت و ضعف بررسی می­شود.
روش کار: در مطالعه توصیفی تطبیقی که در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد، داده‌های مورد نیاز درباره تازه‌ترین برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری از راه جستجو در اینترنت و با مروری بر تاریخچه و جزئیات برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری ویژه ایران و دانشکده پرستاری استرالیا کسب گردید. داده­ ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: اهداف، باورها، رسالت و نقشها در هر دو دانشگاه شباهت داشت. ضوابط ورود به دوره در ایران داشتن مدرک کارشناسی، سابقه کاربالینی و قبولی در آزمون می­باشد. در استرالیا علاوه بر آن، داشتن مدرک دوره­های آموزشی کمک­های اولیه و مدرک زبان ضروری است. در استرالیا برخلاف ایران امکان گذراندن دوره بصورت پاره وقت نیز وجود دارد. از سوی دیگر دانشجویان واحدهای درسی آموزشی روش تدریس را نگذرانده­اند، اما به عنوان عضو هیئت علمی در مراکز آموزشی و دانشگاه­ها به کار گمارده می­شوند.
نتیجه ­گیری: به کارگیری روش­های پاره وقت برای پذیرش دانشجو، طراحی برنامه­های آموزشی تکمیلی جهت تربیت مدرسین، ارائه کریکولوم متمم متناسب با نیاز جامعه و بیماری­های شایع محل خدمت برای بهبود برنامه کارشناسی ارشد ویژه پرستاری در ایران پیشنهاد  می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی بردی، کارشناسی ارشد پرستاری، پرستاری مراقبت ویژه، نظام آموزشی، برنامه درسی، ایران، استرالی
متن کامل [PDF 837 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi Z, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Melbourne, Australia and Strategies for Promotion in Iran. 3 JNE. 2019; 8 (4) :9-18
URL: http://jne.ir/article-1-1046-fa.html

اشرفی زهرا، بابامحمدی حسن، نوبهار منیر. مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در ایران و ملبورن استرالیا و ارائه راه کارهای پیشنهادی برای ارتقاء در ایران: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی. آموزش پرستاری. 1398; 8 (4) :9-18

URL: http://jne.ir/article-1-1046-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991