| 
                                  اثر بخشی آموزش با استفاده از روش هیپنو تراپی شناختی –رفتاری((CBH بر ارتقا عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا
                                   | 
                                
								
								     حبیبه خیاط جدیدی        ،    سید جلال یونسی        ،    مهشید ایزدی  ،    نورعلی فرخی         | 
								
								
								  | دکتری روانشناسی بالینی،گروه مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (3730 مشاهده)  | 
								
								
								  مقدمه : عزت نفس و مفهوم خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت فرد است .این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی هیپنو تراپی شناختی-رفتاری بر عزت نفس دانشجویان دارای القا پذیری بالا،انجام شد. 
روش کار : این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال تحصیلی 98-99 است. با توجه به داشتن ملاک ورود به پژوهش، از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس استفاده شده بدین صورت که از بین دانشجویان داوطلب، با بکارگیری مقیاس القای هیپنوتیزمی اشپیگل،(نمره تست HIP آنها 5 و بالاتر) 24 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(12 نفر) و کنترل(12 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت در قبل و بعد از دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری پاسخ دادندو داده ها بصورت خود گزارش دهی جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. 
یافته ها: یافته ها نشان دادکه روش درمانی هیپنوتراپی شناختی رفتاری باعث تغییر عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش از(58/91±4/23)به(03/5±41/30) نسبت به گروه کنترل در پیش آزمون(60/3±58/23)  و پس آزمون(24/3±83/23) شده است که این مقدار از نظر آماری معنادار بود(001/0>p)، در بررسی خرده مقیاس ها نتایج نشان داد. اثرات دوره هیپنوتراپی شناختی-رفتاری بر ابعاد عزت نفس(عمومی(001/0>p)، تحصیلی(001/0>p)، خانوادگی (001/0>p)، و اجتماعی(001/0>p)) دانشجویان دارای تلقین پذیری هیپنوتیزمی بالا معنی دار است(001>p).  
نتیجه گیری :از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته شد، علاوه بر اینکه هیپنوتراپی شناختی-رفتاری،نقش عمده ای در افزایش عزت نفس دانشجویان دارد، میتواند یکی از بهترین روشها برای خودشناسی وراه یابی به نا خودآگاه بوده که فراگیری آن توسط مشاوران و درمانگرانی که با دانشجویان سروکار دارند توصیه میگردد.   
  | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  تلقین پذیری، دانشجویان، عزت نفس، هیپنوتیزم، هیپنوتراپی شناختی-رفتاری | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  متن کامل  [PDF 282 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1535 دریافت) 
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي   دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   |