بررسی استدلال اخلاقی وعوامل مرتبط با آن دردانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399
|
مائده قادر مرزی ، فرشید شمسایی ، لیلی تاپاک ، عفت صادقیان ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان؛ ایران ، sadeghianefat@gmail.com |
|
چکیده: (1795 مشاهده) |
مقدمه : یکی از مهارتهای ضروری برای پرستاران استدلال اخلاقی میباشد که لازم است دانشجویان در طول تحصیل این مهارت را بهدرستی کسب کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی استدلال اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 200 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 بصورت تصادفی طبقه یی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها آزمون استدلال اخلاقی کلبرگ که شامل 6 سناریو، الف) نوزاد دارای ناهنجاری مادرزادی شدید،ب) اجبار دارویی، پ) تقاضای بالغین نسبت به مرگ،ت) آشنا سازی پرستار جدید، ث) اشتباه دارویی و ج) افراد بیمار در مراحل آخر بیماری، میباشد، استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار ، فراوانی و درصد و آمار استنباطی تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS24 تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها : میانگین سنی دانشجویان 5/2±0/23 سال بود. از نظر سن 60 % مرد، از نظر وضعیت تاهل93 % مجرد، و از نظر محل سکونت61 % ساکن خوابگاه ، داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره استدلال اخلاقی دانشجویان6/6±0/43و ملاحظات بالینی دانشجویان برابر با 3/4 ±0/19 بود. 56 % با وضعیت دشوار آشنا بودند. بین ترمهای تحصیلی و استدلال اخلاقی همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده شد (016/0= P، 17 /0 = r).
نتیجهگیری : بطور کلی نتایج نشان داد میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری در سطح مطلوبی نمیباشد و ملاحظات اخلاقی در سطح متوسط است. لذا توجه ویژه برنامه ریزان آموزش پرستاری را می طلبد. |
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، استدلال اخلاقی، آموزش پرستاری |
|
متن کامل [PDF 239 kb]
(797 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|