| بررسی استدلال اخلاقی وعوامل مرتبط با آن  دردانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 | 
								
								  | مائده قادر مرزی      ،    فرشید شمسایی      ،    لیلی تاپاک    ،    عفت صادقیان      | 
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان؛ ایران ، sadeghianefat@gmail.com | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3068 مشاهده) | 
								
								  | مقدمه : یکی از مهارتهای  ضروری برای  پرستاران استدلال اخلاقی میباشد که لازم است دانشجویان در طول تحصیل این مهارت را بهدرستی کسب کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی استدلال اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399 انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 200 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان  در سال 1399 بصورت تصادفی طبقه یی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها آزمون استدلال اخلاقی  کلبرگ که شامل 6 سناریو، الف) نوزاد دارای ناهنجاری مادرزادی شدید،ب) اجبار دارویی، پ) تقاضای بالغین نسبت به مرگ،ت) آشنا سازی پرستار جدید، ث) اشتباه دارویی و ج) افراد بیمار در مراحل آخر بیماری، میباشد، استفاده شد. داده ها با استفاده از  آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار ، فراوانی و درصد و آمار استنباطی تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS24 تجزیهوتحلیل شدند.
 یافته ها : میانگین سنی دانشجویان 5/2±0/23 سال بود. از نظر سن 60 % مرد، از نظر وضعیت تاهل93 % مجرد، و از نظر محل سکونت61 % ساکن خوابگاه ، داشتند. میانگین  و انحراف معیار نمره استدلال اخلاقی دانشجویان6/6±0/43و ملاحظات بالینی دانشجویان برابر با  3/4 ±0/19 بود. 56 % با وضعیت دشوار آشنا بودند. بین ترمهای تحصیلی و استدلال اخلاقی همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده شد (016/0= P، 17 /0 = r).
 نتیجهگیری : بطور کلی نتایج نشان داد میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری در سطح مطلوبی نمیباشد و ملاحظات اخلاقی در سطح متوسط است. لذا توجه ویژه برنامه ریزان  آموزش پرستاری را می طلبد.
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  دانشجویان پرستاری، استدلال اخلاقی، آموزش پرستاری | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 239 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1321 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشی-کمی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال پیام به نویسنده مسئول | 
                                
                                |  |