[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره ۱۳، شماره ۴ - ( مهر و آبان ۱۴۰۳ ) ::
جلد ۱۳ شماره ۴ صفحات ۷۷-۶۵ برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مروری ابعاد استقلال در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران و جهان
سجاد ابراهیمی ، محمدرضا یزدانخواه فرد ، امیر صادقی
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghi@umsha.ac.ir
چکیده:   (۴۲۹ مشاهده)
مقدمه: آموزش عالی نقش استراتژیک در مقابله با چالش‌های قرن ۲۱ دارد و دستیابی به کیفیت علمی و عدالت آموزشی بدون استقلال دانشگاه امکان‌پذیر نیست. این مطالعه با بررسی ابعاد استقلال در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی انجام شده است.
روش کار: این مطالعه مروری با استفاده از منابع انگلیسی از پایگاه‌های PubMed، Scopus، ScienceDirect، Web of Science و منابع فارسی از پایگاه‌های Magiran و SID و IranDoc انجام شد. ابتدا 43 مطالعه شناسایی شد که پس از بررسی اولیه و غربال‌گری، 9 مقاله مرتبط با موضوع استقلال دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ انتخاب و بر اساس معیارهای منطقی انتخاب و مورد تحلیل نهایی قرار گرفت. کلیدواژه‌های انگلیسی شامل University Autonomy, Institutional Autonomy, Higher Education Independence, Institutional Independence و فارسی شامل خودمختاری دانشگاه، خودمختاری نهادی، استقلال مؤسسات آموزش عالی، استقلال نهادی بودند.
یافته‌ها: ابعاد سازمانی، مالی، آموزشی و منابع انسانی تأثیر بسزایی بر استقلال دانشگاه‌ها دارند. در ایران، تمرکز زیاد دولت منجر به کاهش قابل‌توجه استقلال دانشگاه‌های دولتی شده است، در حالی که کشورهای توسعه‌یافته با اعطای استقلال بیشتر به دانشگاه‌ها، زمینه را برای مشارکت نهادهای خارجی و بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی فراهم کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: توجه به تمام ابعاد استقلال ضروری است و نظارت دولتی باید در حد پیشگیری از انحراف در فرآیند تولید علم محدود شود.

 
واژه‌های کلیدی: خودمختاری، استقلال، مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه
متن کامل [PDF 711 kb]   (۱۹۴ دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/6 | پذیرش: 1403/9/4 | انتشار: 1403/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi S, Yazdankhahfard M R, Sadeghi A. A Review of the Dimensions of Autonomy in Universities and Higher Education Institutions in Iran and Worldwide. 3 JNE 2024; 13 (4) :65-77
URL: http://jne.ir/article-1-1638-fa.html

ابراهیمی سجاد، یزدانخواه فرد محمدرضا، صادقی امیر. بررسی مروری ابعاد استقلال در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران و جهان. آموزش پرستاری. ۱۴۰۳; ۱۳ (۴) :۶۵-۷۷

URL: http://jne.ir/article-۱-۱۶۳۸-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4704